Debatt

Veiutbygging mot friluftsliv i Vestmarka

Stor jubel da Markaloven ble innført i september 2009. 19 kommuner og 5 fylker berøres av loven, som skulle sikre adgang til natur og enkelt friluftsliv for ca. 1 million mennesker.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

«Det kan ikke iverksettes tiltak i friluftsområde som kan endre områdets verdi som friluftsområde», sier loven. Tiltaket gjelder Dammyrdalsveien, som skulle binde sammen Sørkedalen og Lommedalen. Gråseterveien, fra Skansebakken innerst i Sørkedalen ønskes føyet sammen med veisystemet i Lommedalen for å videreutvikle Løvenskiolds skogsdrift. Den aktuelle veistrekningen blir på 1,8 kilometer, noe som kan synes ubetydelig. Men veien vil ha som konsekvens at Gråseterveien blir brøytet vinterstid. Med de milde og snøfattige vintrene vi har opplevd de seneste årene har nettopp Gråseterveien i perioder vært den eneste muligheten i Oslo-området for skiturer og trening. Her ferdes alt fra de sprekeste birkebeinere til barnefamilier på tur til Skiforeningens vel plasserte turmål, Storebekkhytta med etterlengtet servering for små og store, i passende avstand fra Skansebakken. Det dreier seg om umistelie verdier for svært mange mennesker.

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus har nedlagt et betydelig engasjement for å hindre at dette kanskje mest brukte turområdet blir utilgjengelig vinterstid. Sivil ulydighet kan bli iverksatt fra sentralt hold i friluftsorganisasjonene. Dette er nok et eksempel på at flertallets interesser overkjøres av et etter norske forhold megakonsern. Selskapet kan sette opp bedriftsøkonomiske lønnsomhetskalkyler hvor svaret er Dammyrdalsveien, men hvem kan fremlegge bevis for tapet av friluftsmulighetene vinterstid for de mange? Hva koster reduserte turmuligheter for folkehelsen i sin alminnelighet?

Fylkesmannen i Buskerud, Oslo og Akershus har bøyd seg for storkapitalen og gitt sin velsignelse til veiprosjektet. Skogsjef hos Løvenskiold Carl Gustaf Rye-Florenz forteller at Dammyrdalsveien etter planen skal være ferdig sommeren 2018, og avskoging av traseen skal være påbegynt.

Etter 4 års iherdig kamp har Naturvernforbundet i Oslo og Akershus nå bare ett halmstrå å klamre seg til – Sivilombudsmannen.

Powered by Labrador CMS