Nyheter

Vi reiser mer kollektivt

Nye tall fra Ruter viser en økning på 4,7 prosent i 2015. Dette tilsvarer 15 millioner nye påstigninger, noe som betyr 41 000 flere reiser hver eneste dag. Men utfordingene er også store, og det haster med å få på plass ny T-banetunell.

Totalt ble det gjort 341 millioner kollektivreiser i Oslo og Akershus i 2015. Dette er en økning med hele 15 millioner reiser, noe som utgjør 41.000 nye reiser hver eneste dag i 2015.

– Ruter leverer på nytt svært imponerende resultater. Jeg er spesielt glad over at kundene er så fornøyde med tilbudet. Det lover godt når vi i årene fremover vil få enda flere til å reise kollektivt. Kollektivtransporten er helt avgjørende for å gjøre Oslo til en fossilfri by. Byregjeringen er tydelig på at vi vil sikre bedre fremkommelighet for kollektivreisende, blant annet gjennom å redusere biltrafikken, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Flest med buss

Det er bussene som frakter flest passasjerer, med over 140 millioner reiser i 2015. Deretter kommer T-banen med 94,4 millioner reiser, og trikken med 54,5 millioner. Størst vekst i 2015 finner vi på T-banen med 7,8 prosent, og tog, tett fulgt av trikk.

– Den formidable veksten i passasjertall på T-banen i 2015 er et resultat av langsiktig og målrettet arbeid, både innenfor effektivisering av trafikktilbudet og investeringer i infrastruktur, banestrekninger og stasjoner. I år er det 50 år siden vi fikk T-bane i Oslo, og det er gledelig å se at vi i løpet av 2016 med all sannsynlighet vil passere 100 millioner årlige reisende. Den varslede satsingen på nye store T-bane-  og kollektivtrafikkprosjekter legger grunnlaget for ytterligere vekst også i årene fremover, sier sporveissjef Cato Hellesjø.

LES KOMMENTAR: «Ey. Gidder du ta av deg sekken?» (Espen Rusdal)

Høyest vekst i Europa

I Oslo var veksten i 2015 på 5 prosent, mens i Akershus var det en trafikkvekst på 3,8 prosent.

– Oslo vokser raskt, og utfordringene er å opprettholde den positive trenden som er, samt å utvikle infrastrukturen, sier Jerome Pourbaix til Dagsavisen.

Han er leder for politisk avdeling i UITP (Den internasjonale kollektivtransportunionen), som har 1.400 medlemsberifter i 96 land. Han er invitert av den norske kollektivgiganten for å sette Ruters reisetall i et internasjonalt perspektiv.

–  Sammenlignet med andre byer i Europa, og mot gjennomsnittet i Europa, har Oslo den høyeste veksten i kollektivtransport. Det er en positiv utviling, sier Jerome Pourbaix, som også kunne vise til et annet interessant funn:

– Selv om biltrafikken øker, så går antallet kilometer i bil ned. Det viser at nordmenn bruker bilen mer fornuftig, sier han.

Hyppigere avganger har bidratt til at det ikke er nødvendig å løpe for å rekke et tog eller en buss.

– Vi er godt fornøyde med fjorårets resultater. I Oslo leverer vi sterkt gjennom hele året og når målet på 5 prosent. Spesielt gleder vi oss over at satsingen i Akershus fra sensommeren 2015 allerede viser gode resultater, og i siste halvår og frem til i dag, har vi her en vekst på 6 prosent, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

LES OGSÅ: Bane på skinner igjen

Oslo vokser

Oslo vokser med rundt 10.000 inbyggere i året. Bilistene får stadig hardere kår, og Ruter har tidligere sagt at de ikke har kapasitet til å sette inn ekstra vogner og busser på dager hvor det blir kjørerestriksjoner i Oslo. De anbefaler i stedet de reisende om å drøye arbeidstiden, slik at ikke alle reiser samtidig.

– Derfor haster det med å få på plass ny T-banetunell og Fornebubanen, samt trikk på Ring 2. Dette er noe vi prioriterer høyt, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg.

SE OGSÅ: Her er planene for bilfrie Oslo

Mer fra Dagsavisen