Verden

Zuckerberg forsvarer Facebooks forretningsmodell

– Om du vil bygge en tjeneste som hjelper å knytte folk sammen over hele verden, så er det mange som ikke vil ha råd til å betale for tjenesten.

Facebook-sjefen Mark Zuckerburg avviser kritikken fra Apple-sjefen Tim Cook, som i forrige uke uttalte Facebook havnet i trøbbel fordi selskapets forretningsmodell har søkelyset på å tjene penger på personlig data, skriver NTB.

– Jeg finner det argumentet ekstremt forenklet og ikke i tråd med virkeligheten, svarer Zuckerberg til Apple-sjefen.

– Virkeligheten er at om du vil bygge en tjeneste som hjelper å knytte folk sammen over hele verden, så er det mange som ikke vil ha råd til å betale for tjenesten. Derfor vil en annonsebasert modell, slik det er for mange medier, den eneste rasjonelle modellen, legger han til.

Les også: Kongressen i USA planlegger høring av Zuckerberg

Idealistisk

Zuckerberg uttalte seg mandag til nyhetssiden Vox der han forsvarte Facebooks forretningsmodell.

Ifølge Zuckerberg er en av Facebooks problemer at selskapet tenkte for «idealistisk» og kun tenkte på de positive sidene av å knytte mennesker sammen.

– Vi investerte ikke nok tid eller tanke på de negative sidene av verktøyene. Jeg tror folk nå rettmessig fokuserer også på disse sidene, sier han.

Les også: – Ja, vi tror Trump kan bli stilt for riksrett

Trenger tid

– Vi vil komme oss gjennom dette, men det vil ta noen år. Jeg skulle ønske jeg kunne løse disse utfordringene på tre eller seks måneder, men virkeligheten er at det å komme med noen gode løsninger vil ta tid, legger han til.

I mars ble det avslørt at det britiske dataanalyseselskapet CA hadde samlet inn personopplysninger fra 50 millioner Facebook-brukere. Selskapet solgte analyser av materialet til blant andre Donald Trumps valgkampstab.

En komité i Kongressen planlegger en høring der Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg skal forklare seg om personvernskandalen. (NTB)

Mer fra Dagsavisen