Stavanger

Vil bruke 100ugå til bygge egen matkultur:Slik skal Sandnes bli en matby

Kan 100ugå bli Sandnes sitt svar på Gladmatfestivalen? Retter til hundre kroner blir i hvert fall mer populært for hvert halvår. Samtidig som det setter matkulturen i Sandnes på kartet.

Bilde 1 av 5

Forrige uke ble det solgt 18.000 retter til hundre kroner under 100ugå i Sandnes. Sabi Sushi solgte 3270 av dem, klart mest blant de 34 serveringsstedene.

Sushirestauranten solgte over dobbelt så mange retter som nummer to på listen, Sandnes Brygge, som solgte 1428 100ugå-retter.

– Det gikk rundt 1,2 tonn laks i løpet av uka. Vanligvis pleier ett tonn laks vare cirka en måned. At så mange besøkte oss er en tillitserklæring, og noe vi er stolte og ydmyke over, sier Ole Dysjaland, daglig leder og medinnehaver av Sabi Sushi Sandnes.

Prøve nytt

Dysjaland forteller om mange gode tilbakemeldinger.

– Mange prøvde sushi for første gang. I tillegg tror jeg konseptet er noe våre stamgjester også setter pris på. At folk skal få prøve mat på steder de ikke har vært før er hele poenget med 100ugå.

– Målet er at innbyggerne skal bli kjent med de serveringsstedene Sandnes har å by på, sier Sigrun Gabrielsen, markedssjef i Sandnes Sentrum AS.

Dysjaland sier 100ugå har potensial til å bli like viktig for som Gladmatfestivalen er for Stavanger.

– Sats på rene konsepter

– Så langt har 100ugå vært en stor suksess. Det er noe som er kommet for å bli, og jeg tror det bare vil bli større. Det skaper liv i sentrum. Folk får testet mat på nye steder. Jeg er spent på utbyggingen av Havneparken. Det vil løfte restaurant- og utelivet i Sandnes. Målet er at flere skal føle at man ikke trenger å dra til Stavanger for en helaften på byen, sier Dysjaland, som også har tanker om hvordan Sandnes kan få sitt særpreg på matfronten.

– Sandnes bør bli som Grünerløkka. Dyrk rene konsepter, enten det er sushi eller en annen type mat, og bli skikkelig god på det, sier Dysjaland.

Adria: – Fikk «boost» med 100ugå

Nystartede Adria fikk det overraskende travelt under 100ugå.

Den middelhavsinspirerte restauranten i kjøpesenteret Bystasjonen føler de virkelig fikk vist seg fram under 100ugå.

– Det er alltid litt tungt å starte opp et nytt sted. De første månedene kunne gått bedre. Vi har fått noen stamgjester, men under 100ugå var det mange som fikk smaken av oss, sier innehaver Faruk Mujanic og smiler.

Adria, som ligger i den nye «restaurantgata» i Bystasjonen hadde åtte pastaretter til hundre kroner.

– Det ble veldig hektisk. Nesten for mye av det gode. Jeg er veldig opptatt av at kunden skal få topp kvalitet uansett om det er én eller 40 kunder.

Nå håper han folk har fått smaken på hans og andre retter.

– Jeg ser fram til uteserveringen her i «restaurantgata».

100ugå-ledelsen: – Håpet på 20.000

100ugå håpet å selge 20.000 retter. Men Sigrun Gabrielsen er langt fra misfornøyd.

– Ambisjonen var 20.000 retter. 18.000 er vi selvsagt veldig, veldig fornøyd med. Vi har økt antall solgte retter for hver gang de siste to årene, sier markedssjef i Sandnes Sentrum AS, Sigrun Gabrielsen.

Hun sier konseptet er kommet for å bli.

– Vi håper enda flere utforsker spisestedene i Sandnes i uke 37 i september. 100ugå er et stunt alle tjener på, tror jeg, sier Gabrielsen til RA.

Gastronomisk Institutt: – Sandnes bra for matgründere

Gastronomisk Institutt-leder Tommy Raanti mener det er bedre muligheter for matgründere for å lykkes i Sandnes enn Stavanger.

– Da jeg flyttet til Stavanger for 13 år siden var det Stavanger som gjaldt da man skulle ut å spise
enten man bodde i Sandnes eller Sola. Det har endret seg. Det har skjedd mye de siste ti årene. Flere har satset i Sandnes, sier Tommy Raanti til RA.

Han påpeker at Stavanger historisk har en helt annen tyngde som matby enn Sandnes.

– Hva kan Sandnes gjøre for å finne sine matnisjer?

–Det er vanskelig å si. Det er kort vei mellom Stavanger og Sandnes, og matkulturen er den samme. Det viktigste er at Sandnes skaper et attraktivt miljø for mennesker som vil drive med mat. Konkurransen er mye større i Stavanger enn Sandnes. Det er bedre muligheter for å lykkes i Sandnes, svarer Raanti.

– Det er ingen grunn til at restaurantene i Sandnes ikke skal være på høyde med de i Stavanger, legger han til.

Et kult konsept
Raanti mener 100ugå er en «kjempebra» måte for matbransjen å eksponere seg på.

– Det er et kult konsept som nå Sandnes har. Da er det også viktig å unytte det på best måte. Hundrekronersretten skal representere det restauranten står for, og det som står på menyen. 100ugå er en god mulighet til å vise hva som er særegent med nettopp din plass, og vise hvorfor gjestene skal komme tilbake, sier han.

– Må gjøre sitt eget

Kokk Andreas Myhrvold mener Sandnes skal la Stavanger holde på med sitt og heller satse på sitt eget.

Kjøkkensjefen ved Spiseriet i Stavanger konserthus bor i Sandnes, og jobber i Stavanger.

Andreas Myhrvold tror ikke 100ugå kan overgå Stavangers Gladmatfestival, men det er heller ikke et poeng, sier han.

– Sandnes kan la Stavanger være Stavanger og satse på sitt eget. Sandnes har et ungt publikum, så konsepter som retter seg mot ungdommen kan være en nisje, sier Myhrvold til RA.

At folk trekker mot den største regionen er naturlig, påpeker han.

– At Stavanger er 14 minutter unna med tog er en utfordring. Samtidig skjer det mye i Sandnes. Jeg er veldig spent på Havneparken, som vil være et kjempeløft med kule restauranter langs promenaden, sier han.

Mer fra Dagsavisen