Stavanger

UiS-studenter med oppfinnelse mot sykkeltyveriGPS-revolusjonen

Da Ole Martin Ølmheim syklet for Østerhus-Ridley fikk han frastjålet sykkelen sin. Det ga han en idé.

Bilde 1 av 3

Siden oktober i fjor har den tidligere syklisten jobbet med denne ideen, som kort fortalt går ut på å forebygge sykkeltyveri. Det han har gjort, sammen med makkeren Mats Theodor With Aune, er å utstyre sykkelen med en GPS-sporingsenhet som ligger inne i rammen. Den sender signaler til en mottaker som lokaliserer sykkelen for deg, og det hele er selvsagt tilgjengelig i app-form til telefonen din.

– I motsetning til i dag da du kan få sporingsenheter i styrepinnen eller på baklyset har vi valgt å legge sporingsenheten inne i selve sykkelen. Dermed er det vanskeligere å fjerne sporingsenheten, da du trenger tre forskjellige spesialverktøy for å kunne avmontere sporingsenheten fra sykkelen sier Ølmheim.

Sykkeltyveri i sanntid
Sykkelen sender da sin posisjon i sanntid, både til deg og til alarmselskap som Securitas.

– Vi prøver å få til en avtale med vekterselskap som kan ta opp jakten på sykkelen din. Det er fordi vi ikke vil utsette Ola Nordmann for fare og ikke vil oppfordre noen til å gå etter sykkeltyvene på egenhånd, sier Ølmheim.

Både Ølmheim og With Aune studerer på Universitetet i Stavanger (UiS) og traff hverandre der.

– Jeg var tilstede på et foredrag Ole Martin hadde i regi av Start UiS og syntes ideen var såpass spennende at jeg ville hjelpe til, sier With Aune.

Kan spores innendørs
De to kameratene har en klar rollefordeling der With Aune tar seg av det tekniske, mens Ølmheim står for salg og videreutvikling.

– Vi har brukt velkjent teknologi på en ny måte, så det er ikke noe hokus pokus sånn sett. Det lille ekstra vi har gjort som ikke så mange andre kan tilby i dag er at vi også har kombinert vanlige GPS-signaler med GSM-signaler. Det gjør at du kan spore sykkelen din både innendørs og utendørs, forteller With Aune.

Studentene fikk 100.000 kroner i støtte av Innovasjon Norge for å utvikle ideen sin, og det brukes nå til å sikre patentrettigheter og starte opp et AS.

– Vi er nye som grundere, men det ser ut som vi er på riktig vei. Det «BikeFinder» trenger nå er først og fremst kunnskap og nettverk for å videreutvikle ideen. Først vil vi ha dette produktet klart til salg, før vi eventuelt går videre med den, forteller Ølmheim.

Store ekspansjonsmuligheter
Både han og With Aune har tenkt tanken på å bruke prototypen de har utviklet til å spore andre ting, som for eksempel ski og segway. Men foreløpig vil de konsentrere seg om sykkelproduktet, som skal være ferdig til jul.

– Vi har lært å ikke ha for mange tennisballer i luften samtidig, da det ofte fører til at de fleste går i bakken. Derfor vil vi bli ferdig med dette prosjektet, før vi i fremtiden kanskje ønsker å videreutvikle ideen til andre ting som kan spores. Det er store muligheter her, men vi vil ikke gripe over for mye, sier Ølmheim.

Bare i år har det blitt stjålet 800 sykler i Stavanger, og UiS er et yndet sted for sykkeltyverier. Det tror With Aune at deres produkt kan motvirke.

– På UiS blir det stjålet sykler hele tiden, og ofte blir det stjålet mer enn én om gangen. Hvis bare en av de syklene som blir stjålet kan spores på denne måten, så kan politiet finne igjen alle de stjålne syklene, sier With Aune.

Skal bli en hyllevare
Guttene ønsker aller først å treffe markedet hos de profesjonelle syklistene. Dette er en kundegruppe som blir utsatt for tyveri regelmessig på grunn av sine dyre og ettertraktede sykler.

- Vi ser helt klart at det er et stort marked hos de profesjonelle syklistene. De har sykler til enorme verdier, ofte plassert samlet. Under fjorårets verdensmesterskap i Italia ble laget Alexander Kristoff sykler for, Katjusja, frastjålet 14 sykler for nærmere 20 millioner kroner. Derfor er dette et stort problem for gutta som nå sykler Tour de France, og et problem vi kan tilby en løsning på, forteller Ølheim.

Likevel skal ikke guttene prise seg ut av markedet for den vanlige syklist som ønsker å benytte seg av produktet.

– Vi jobber med å få til en universalløsning for samtlige kundegrupper, men ønsker å ta det etter en bestemt rekkefølge for å få en best mulig utvikling på produktet. Når produktet er klart for salg skal det selges som hyllevare, og det skal være enkelt både å installere og bruke, sier Ølheim.

Mer fra Dagsavisen