Stavanger først med LNG på cruise

Stavanger blir første havn som besøkes når P&O-Cruises i 2020 setter inn sitt første LNG-drevne cruiseskip på ukelange cruise i Nord-Europa.

Det skriver Stavanger Havn i en pressemelding.

Søndag 17. mai 2020 kommer «Iona» på første besøk, rett fra verftet og et introduksjonscruise. Med 19 anløp i Stavanger i 2020 er det klart for den største avtalen et cruiserederi noensinne har inngått med havnen for ett enkelt skip.

«Ioana» skal bruke LNG som drivstoff både til havs og i havn. Det kan driftsmessig sammenlignes med Danmarksfergene til Fjord Line, men er mye større. 

Etter det første anløpet er Strandkaien reservert for «Iona» 18 mandager til ut i september 2020. Med avtalen gjør både rederi og havn betydelige framskritt for at miljøavtrykket av cruisetrafikken skal bedres.

Videre i pressemeldingen står det at «Iona» er under bygging ved et tysk verft og leveres til rederiet rett før det første besøket i Norge. Skipet blir på 345 meters lengde, - like langt som Cunard-rederiets «Queen Mary 2». Men «Ioana» tar betydelig flere passasjerer.

Normal kapasitet på 5.202 kan økes til nær 7.000 passasjerer om det er flere enn to i hver av lugarene. «Iona» blir på 183.000 brt og vil vise godt igjen hvor det ferdes. Skipet får navn etter en øy i Skottland.

Med de 19 anløpene kan skipet og dets passasjerer bety en lokal verdiskaping på opp mot 100 millioner kroner i Stavanger og regionen i 2020, står det i pressemeldingen.

Det legges ikke opp til fylling av LNG i havnen. Rederiet har inngått avtale med et internasjonalt energiselskap om drivstoffleveranser. Om det skulle knipe med gassen, kan skipet også bruke vanlig lett drivstoff.