Viking

Neppe stinn brakke: – Skal lage fotballfest uansett

Påskeutfart og sen kampstart dreper full effekt av fotballfeberen til søndagens hjemmepremiere for Viking. Med salgstallene for «Viking+» i bunn har klubben satt seg et konservativt tilskuermål.

Stavanger — Markedssjef Kjartan Salvesen skulle gjerne startet med hjemmekamp i forrige runde. Helst klokken 18.00. Da hadde det blitt svært folksomt på SR-Bank Arena. I stedet må Viking finne seg i å spille sesongens første seriekamp på hjemmebane klokken 20.00 søndag mot Aalesund. Mange vil allerede ha dratt på ferie – selv om påsken offisielt ikke er i gang. Det er realitetene. Viking kan ikke annet enn å forholde seg til det.

– Klarer vi 8000–9000 tilskuere vil vi være veldig fornøyde, sier Salvesen.

Det sier han til tross for en vinter hvor fotballfeberen har herjet, et lag spådd i gullstriden – og seier i seriepremieren. Kontrasten fra utsolgte hjemmekamper på slutten av forrige sesong er selvsagt påfallende. Salvesen er likevel pragmatisk nok til at han ikke er skuffet.

– Nei. Kommer vi opp mot det tallet er det enormt mye folk. Stadion er romslig. Samtidig er dette starten på påsken og klokken 20.00 er sent for familier.

På plussiden er det selvsagt gøy med flomlys og et lag som leverer.

– Men vi kjemper selvsagt alltid for å flytte kampene til et tidspunkt som gjør at vi kan få med neste generasjon supportere.

Til høsten blir klokken 17.00 forsøkt som nytt hovedtidspunkt for kampene. Etter det RA kjenner til blir dette fort innført permanent når TV 2 tar over rettighetene i 2023.

– Vi har klart å lage god stemning både med 200, 400, 4000 og 8000 tilskuere før, sier Salvesen – og fortsetter:

– Vi skal lage fotballfest uansett.

Nærmer seg 3000 på «Viking+»

Viking har denne sesongen droppet vanlige sesongkort og gått over til «Viking +»-abonnement. Det innebærer blant annet at man betaler et månedlig beløp i stedet for et større beløp en gang i året. For å finne ut hva som er i «banken» over folk med automatisk tilgang til kampene må man legge sammen tallet over disse med sponsorer med tilgang og klubbmedlemmer.

– Vi bikker snart 3000 «Viking+ »-abonnementer, sier Salvesen.

Dermed ligger denne totalen, det som tidligere gikk under samlebegrepet «sesongkort», et sted mellom 4500 og 5000. Det er litt opp fra i fjor. Han anser det som realistisk å selge noen tusen enkeltbilletter på toppen av dette tallet til søndag.

Vi bikker snart 3000 solgte «Viking+»-abonnementer.

—  Kjartan Salvesen

Det er verdt å merke seg at Viking har hatt en kraftig oppsving i det totale tilskuersnittet både før og etter pandemi og restriksjoner. I forhold til hvor mange som har automatisk tilgang til kampene har likevel ikke utviklingen vært like bratt.

Svunnen tid

Da de mørkeblå gikk mot seriestart i 2007 var det solgt nesten 12.000 sesongkort til klubbens hjemmekamper. Tilskuersnittet den sesongen endte på 15.842. På høsten var det nesten umulig å få tak i billetter til kampene – som alle var utsolgte.

Den perfekte stormen besto av nyhetens interesse med Viking stadion, et lag i medaljekamp og en TV2-forsterket gullalder i norsk ligafotball.

Fra 2007 til nå har over to millioner mennesker løst billett til seriekamper på stadion. Tallene for dem som har fast tilgang har likevel droppet gradvis nedover.

Det mener Kjartan Salvesen er helt naturlig. Årene etter arenaåpningen er en svunnen tid.

– Nyhetens interesse var det viktigste for sånne tall. Det samme så man i DNB Arena. Så har også verden endret seg siden 2007. Det er travlere tider med flere tilbud, sier Salvesen.

Han skjønner godt folk flest og mener «Viking+» gjør klubben mer attraktiv for travle mennesker med masse utgifter i alle retninger. Det er nettopp denne trenden man nå adresserer og gjør noe med.

Markedssjefen peker også på at Viking faktisk har et av de høyeste tilskuersnittene i Norge. I fjor var kun Rosenborg foran.

– Men vi ønsker å ha en grunnleggende inntekt. Et fundament.

Samtidig er det liten tvil om at Viking tjener langt bedre på å selge mange enkeltbilletter enn abonnement. I så måte tjener klubben godt på trenden, samtidig som risikoen er høyere.

– Det aller viktigste er uansett at folk kommer på kamp, sier Salvesen.

Det har folk definitivt gjort i Stavanger de siste årene – når det ikke har vært pandemirestriksjoner.

Mye nytt

Når SR-Bank Arena åpnes til seriekamp for første gang i 2022 søndag er det også ganske mye nytt som vil møte tilskuerne – ikke bare et nytt system for sesongkort.

Børge Moi Nilsen, som i år har fått tittelen arrangements- og salgssjef, føler ikke at de har fått vist fram alt som har blitt oppgradert under pandemien på en skikkelig måte. Også i vinter har mye blitt gjort.

– Oppe i VIP-seksjonen har Lervig bygget en ny lounge. Denne delen er også kraftig oppgradert. Store Øyeblikk har fått nye møbler og belysning. Designteamet er for øvrig ganske merkelig med en Idol-vinner fra 2004 (Kjartan Salvesen) og en økonomisjef (Markus Grass), men det fungerer glimrende, sier Moi Nilsen.

Fan Zone er også oppgradert – og vil bli ytterligere oppgradert når utvidet konsept fra Norsk Toppfotball (NTF) snart iverksettes.

– Så er også pub og vrimleområder oppgradert noe.

Kjartan Salvensen og Børge Moi Nilsen

Klubben søker nå også om skjenkebevilling utendørs i forbindelse med denne puben.

– Vi har funnet et lite skjermet område i solen vi mener er passende, sier Moi Nilsen.

Inne på selve arenaen vil folk kunne se at speakerbuen er bygget inne og at LED-skjermene er oppgraderte. Dessuten har felt O slukt felt P og blitt doblet i størrelse.

– «Capo-plattformen» til Tommy Nærland er også flyttet til midt mellom de feltene, sier Moi Nilsen.

Han sitter ikke på konkrete tall på hvor mye vekst av syngende supportere det er på Felt O, men peker på et stort potensial. Spesielt med TV2 på vei inn.

– Vi ser utvikling allerede og Viking har i stor grad bidratt til å dra i gang i de andre gjennom oppturen. Se på første serierunde i år og hvor mye reisende bortefans det var. Så tror jeg tilskuersnittet i Eliteserien vil stige med TV 2 inn fra neste år også. Journalistikken og trykket rundt produktet vil bidra sterkt. Det har vi sett før.

Moi Nilsen lover også kamper med stunts – som i fjor.

– Vi planlegger. Så er det kanskje lørdagskampene som passer best til det. Foreløpig har vi mange søndagskamper i starten.


Mer fra Dagsavisen