Sport

20 prosent unna budsjettmålet

Tolv dager før seriestart har Sandnes Ulf tatt inn 80 prosent av sitt totale markedsbudsjett.

Følg RA Sporten på Facebook!

Kommersiell leder Einar Auestad mener det er godkjent. Når det kommer til sesongkort er de 300 unna fjorårets tall.

Klubben har satt seg som mål å hente inn like under 13 millioner kroner i markedsinntekter i 2017.

– Vi er i rute. Så langt har vi solgt 90 prosent av hva vi skal mot bedriftsmarkedet og 80 prosent totalt sett ettersom det er en del planlagte aktiviteter i løpet av sesongen, sier Auestad til RA.

LES OGSÅ: Slik var Viking-Sandnes Ulf

Antallet sponsorer har sunket

Han mener markedet har respondert bra på den gode sportslige avslutningen av 2016. Likevel opplever klubben frafall i det totale antallet sponsorer.

– Noen faller fra, men vi har fått seks-syv nye sponsorer inn. En ting er antall, men vi håper å ta inn like mange kroner totalt sett.

Auestad og Sandnes Ulf har redusert sitt totale budsjett noe ifra 2016. Klubben har vært gjennom en stor hestekur på kostnader siden nedrykket og har presentert overskudd de siste to årene.

– Ut ifra tallet på 80 prosent er jeg rolig. Så er det klart at en fotballklubb ønsker å ha mest mulig av budsjettet i boks til seriestart slik at det som tas inn i etterkant blir en bonus, sier Auestad.

LES OGSÅ: Sandnes Ulf slo opprykksrival

Mot en ny hverdag

Han vet også at dette er høyst sannsynlig er et av de siste årene han skal selge klubben med gamle Sandnes stadion som bakteppe for avtalene.

Med en ny arena kommer en helt ny hverdag. Auestad mener at dette også er i ferd med å spille litt inn allerede nå.

– Planene om ny stadion gjør at stadig flere våkner og ser at de er nå de må være med. Flere har tro på oss og posisjonerer seg.

LES OGSÅ: Sandnes Ulf og Eriksen straffet FFK

Har solgt 1000 sesongkort

Sandnes Ulf har som mål å selge 1300 sesongkort som i fjor. Det mangler de 300 på.

Morten Wiik Larsen som er ansvarlig for salg mot privatmarkedet mener det er sånn noenlunde i rute til å klare det.

Han peker likevel på at det var litt mer boom på salgsfronten på et tidlig stadium i fjor på grunn av signeringer av store navn som Vidar Nisja og Steinthor Thorsteinsson.

– Tallene nå ligger litt bak fjoråret. Der er nok litt av forklaringen.

Wiik Larsen peker på at salget av sesongkort normalt varer ut april. En god seriestart kan sette fart på folk.

Selv om sponsormarkedet er viktigere enn billettsalg spiller sistnevnte klart inn på totalen. Wiik Larsen minner om at det også bidrar til stabile forutsetninger og gir muligheter for spillersigneringer.


Tilskuersnitt Sandnes Ulf siden 2010:
2016: 1723
2015: 1987
2014: 3038
2013: 3139
2012: 3841
2011: 1517
2010: 1088
Kilde: NIFS.no

Mer fra Dagsavisen