Nyheter

– Små ølprodusenter kveles av dagens regler

Flere alkoholaktører bryter reklameforbudet ved å omtale produktene sine i sosiale medier, men uten konsekvenser, erfarer interesseforening. Lokale aktører mener lovverket trenger en oppmykning.

Bilde 1 av 2

– Med reglene som er i dag, kveles små produsenter som oss. Mange øltyper er best når de er helt ferske, men i dag får vi ikke mulighet til å fortelle kundene om produktene våre på en hensiktsmessig måte, sier Bjarte Halvorsen, daglig leder i det lokale, familieeide håndverksbryggeriet Salikatt på Åsen i Stavanger. For en liten bedrift som dem ville sosiale medier vært en naturlig kanal for å nå ut med produktinformasjon til kundene sine, men på grunn av reklameforbudet mot alkohol, har de ikke lov til å markedsføre produktene sine på Facebook.

Konkurransesituasjonen blir ikke bedre av at en del aktører bryter reklameloven ved å likevel markedsføre produktene sine i sosiale medier, men uten at det får konsekvenser.

Som RA skrev på mandag er Helsedirektoratet kjent med at slike lovbrudd skjer. De planlegger derfor flere større tilsyn, som i særlig grad vil rettes mot brudd i sosiale medier.

LES OGSÅ: Jublet over vinanmeldelse i Rogalands Avis – fikk alkorefs (RA+)

Overtramp av regler

I Bryggeri- og drikkevareforeningen har de lenge ment at tiden er overmoden for en regelendring. Nesten daglig får de henvendelser fra medlemsbryggerier som er fortvilet over situasjonen, ifølge administrerende direktør Petter Nome.

– Vi støtter forbudet mot alkoholreklame. Samtidig må vi være realistiske og se hvordan sosiale medier fungerer. I dag finnes det tusenvis av plattformer som driftes av alkoholaktører. Det skjer enormt mye overtramp av reglene, så myndighetene har laget et regelverk som de ikke klarer å håndheve, sier Nome til RA.

At ikke flere får en reaksjon gjør at det lønner seg å bryte loven, noe som igjen er konkurransevridende, mener han, som oppfordrer sine medlemmer til overholde lovverket.

LES OGSÅ: Lervig-øl kåret til Norges beste

Ser ikke problemet

Reklameforbudets hovedregel er at all markedsføring av alkohol er forbudt. I 2015 ble imidlertid alkoholaktørene gitt en viss mulighet til å gi produktinformasjon til forbrukere som aktivt oppsøker dette, for eksempel på alkoholaktørens egen nettside.

– Dette ble begrunnet i hensynet til at forbrukernes ønsker og forventninger til produktinformasjon, også om alkoholholdige produkter, har økt med årene og nye kommunikasjonsmåter, sier Øyvind Giæver, avdelingsdirektør i avdeling levekår og helse i Helsedirektoratet til RA.

Men unntaket gjelder ikke for sosiale medier.

– Grunnen er at alkoholomtale på sosiale medier har potensial til å nå langt flere forbrukere enn dem som oppsøker den.

Petter Nome i Bryggeri- og drikkeforeningen mener alle parter ville vært tjent på de samme reglene i sosiale medier som på nettsider.

Det mener også bestyrer Thor Ståle Johnsen ved den lokale ølbutikken Det gode brygg i Sandnes.

– For vår del, som liten og frittstående butikk som forsøker å leve blant nasjonale kjeder og dagligvare-gigantene, med sine ressurser, er det selvsagt en utfordring å nå ut og bli hørt. Sosiale medier blir derfor ekstra viktig for småtasser som oss, sier han.

Johnsen mener også at det virker håpløst utdatert å forsøke å begrense informasjonsflyten slik det foregår i dag.

–  Hva er problemet? At en sart sjel skal uforvarende få se navnet på et bryggeri? Det blir like dumt som at puber ikke får ha bilder på veggene med et bryggerinavn på, sier han.

– Forskjellsbehandling

Kristoffer Sivertsen, leder i Stavanger Frp, skrev forrige uke et debattinnlegg i RA hvor han tar til orde for å støtte opp om ølkulturen. En rekke av dagens forbud og reguleringer mener han er skadelig for den lokale bryggerinæringen, som er i utvikling. Sensurering av påstått alkoholreklame i sosiale medier er en del av utfordringene, og lovverket bør myknes opp på dette feltet, mener Sivertsen.

– Norske bryggerier blir i dag forskjellsbehandlet. Mange tenker at de kun konkurrerer lokalt og regionalt, men de konkurrerer også internasjonalt. Man kan jo selv tenke seg hvor vanskelig det er å komme med nye produkter når man ikke kan fortelle om dem og vise dem fram på Facebook hvor folk er. Utenlandske bryggerier kan informere om sine produkter på Facebook, det kan ikke norske bryggerier som også må få lov til dette.

LES DEBATTINNLEGGET TIL SIVERTSEN HER: Når skal Norge slutte å være en «nanny state»?

Kraftigere virkemidler

I Helsedirektoratet vurderer de å gå hardere til verks når de framover skal gjennomføre tilsyn for å avdekke ulovlig alkoholreklame i sosiale medier.

– Direktoratet anser at de nye reglene om overtredelsesgebyr, som er vedtatt, men ennå ikke trådt i kraft, vil være et viktig bidrag til en mer effektiv håndheving, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver.

Hvorvidt reklameforbudet bør endres, er et politisk spørsmål som må rettes til lovgivende myndigheter, påpeker han.

– Direktoratet anser imidlertid ikke at mange brudd i seg selv framstår som et vektig argument for å endre regelverket.

LES OGSÅ: Disse åpner snart i Stavanger (RA+)

Mer fra Dagsavisen