Roganytt

Så mye fikk sjåføren i bot for disse dekkene

Gebyr på 13.500 kroner for seks slitte dekk. Lastebilen ble også avskiltet. Etterpå tok sjåføren kontrollørene i hånden.

En lastebilsjåfør ble stoppet med seks nedslitte dekk torsdag da Statens vegvesen hadde kontroll ved Sokn kontrollstasjon.

Sjåføren fikk et gebyr på 13.500 kroner. I tillegg til nedslitte dekk, manglet kjøretøyet kjettinger. Kjøretøyet ble også avskiltet da det viste seg at siste EU-kontroll var utført i 2017.

Saken er anmeldt, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Boten er personlig

Ifølge Statens vegvesens rapport, var føreren klar over at kjøretøyet var i svært dårlig teknisk stand, og kjørte derfor saktere enn normalt mellom lasteplassene.

– Men det holder ikke å kjøre sakte. I tillegg til at dekkene var nedslitte, var det også mange ulike dekk på samme aksling. Et av dem var et reservedekk som sjåføren fortalte hadde stått på i tre måneder, forteller kontrolleder Kenneth Holm Vesty til RA.

Lastebilen tilhører et selskap på Jæren. Men boten må sjåføren betale selv.

– Den er personlig, ja. Sjåføren tok dette med godt mot. Han tok oss i hånden etterpå. Han forstod alvoret, sier Holm Vestby.

Grov overlast

En annen sjåfør ble anmeldt for grov overlast på varebilen han kjørte.

###

Varebil med overlast. Foto: Statens vegvesen

To vogntog fikk også overlastgebyr og kjøreforbud fordi de var over tillat tyngde. Gebyrene er på henholdsvis 10.500 og 4500 kroner.

Et Stavanger kommuneregistrert kjøretøy ble også stoppet med seks nedslitte dekk. Føreren fikk kjørefobud og et gebyr på 6000 kroner.

– Det er sjåførens ansvar å sørge for at kjøretøyet er i forsvarlig stand, sier Holm Vestby.

LES OGSÅ: Vann i ferd med å renne inn i en bygning

Folie på rutene

Fem kjøretøy ble observert på veien med folie i siderutene. De må møte til teknisk kontroll hos Statens vegvesen i løpet av 30 dager.

Tre førere måtte fjerne svarte klsitermerker på skiltene sine før de fikk kjøre videre.

MER KONTROLL: Måtte sette fra seg gods på grunn av dette

Mer fra Dagsavisen