Stavanger

Oljebransjen vil ha klimatiltak

Bruk av naturgass til transport er en viktig del av løsningen på klimatrusselen. Det mener sjefen i bransjeforeningen Norsk olje og gass, Gro Brækken.

- Olje- og gassindustrien i Norge deler verdens bekymring for klimautfordringene. Vi må gjøre noe for å stanse den globale oppvarmingen. Utfordringen, det jeg kaller realisme, er hva vi kan gjøre i Norge utover det vi allerede gjør, sier Gro Brækken til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

- Siden vi mener vi representerer en del av løsningen, mens andre mener vi bare er problemet, så er vi ekstra engasjert i den saken, sier administrerende direktør i Norsk olje og gass.

Brækken viser til at Norge gjør mye innen forskning og utvikling. Hun gir myndighetene ros for å redde regnskog og at Norge er aktivt med i de internasjonale klimaforhandlingene.

Trenger olje og gass

- Men det er ingen vei mot et lavutslippssamfunn uten gjennom olje og naturgass. Det bekreftes av Det internasjonale energibyrået, sier Brækken.

Hun mener verden må gå via olje og gass for å nå målet om at temperaturen på kloden bare skal stige to grader.

- Vel en tredel av energiforbruket i 2050 vil være olje og naturgass. Da holder jeg kull utenfor, legger hun til og poengterer samtidig at dette er et faktum som må aksepteres.

For billig kul

Hun viser til at tyskerne lykkes med å øke andelen fornybar energi.

- Men for å støtte opp under fornybar kraft når vinden ikke blåser og sola ikke skinner, så trenger tyskerne annen kraft. Det har dessverre blitt kull. Dermed har ikke Tyskland klart å få ned utslippene av CO2, sier Brækken.

Hun mener norsk naturgass burde ha vært alternativet, men den blir priset ut av billig kull. Årsaken er lav pris på CO2-utslipp. Det samme skjer i Storbritannia hvor bruken av kull til elektrisitet økte med 31 prosent fra 2011 til 2012.

- Fornybar og naturgass går hånd i hånd. Du trenger det ene for å lykkes med det andre, hevder Brækken.

Gass i transport

- Hva er løsningen i Norge da?

- Vi må bruke mindre energi, både av strøm og av det fossile. Vi må bruke energien mer effektivt. Vi kan bruke elbiler, siden vi har vannkraft. Og så bør vi teste ut naturgass i transport, i første rekke tungtransport, sier hun og peker på at Norge har 16 gassdrevne ferger. Men paradoksalt nok får 12 av disse fergene naturgass levert fra tankbiler som går på diesel.

Gro Brækken mener videre at Norge må satse videre på å utvikle teknologi for CO2-fangst og lagring.

- Vi bør ha et moralsk ansvar for å utvikle slike teknologier, sier hun og peker på at naturgass er mer CO2-gjerrig enn kull.

- Olje- og gassindustrien har teknologi og arbeidsplasser som bringer oss over i en grønnere framtid, sier hun.

Ingen konflikt

Gro Brækken mener det er feilkobling når Holdenutvalget, som har vurdert den norske lønnsdannelsen, anbefaler å jevne ut oljeinvesteringene over er lengre tidsrom.

- Utvalget tar ikke inn over seg langsiktigheten i oljeindustrien. Hvis vi skulle ha bremset på det som skjer i år og neste år, så måtte det ha skjedd tidlig på nittitallet, sier Brækken.

- Det som Holdenutvalget sier skjer av seg selv. Nå flater det ut. Veksten blir ikke den samme, sier Brækken og avviser dem som sier at oljevirksomheten skaper problemer for den tradisjonelle industrien.

- Vi får ikke solgt mer avispapir om det går dårlig i oljeindustrien, sier Gro Brækken. (ANB)

Mer fra Dagsavisen