Stavanger

LEDER:De høythengende frukter

Penkledde økonomer og ingeniører på vei til Forus og Tananger står ikke i kø for å få en ståplass mellom inngangsdøren og barnevognen i morgenrushet, skriver nyhetsredaktør Lasse Hansen.

Denne uken besluttet flertallet i fylkestinget at Rogaland Kollektivtrafikk FKT – bedre kjent som Kolumbus – skal omorganiseres fra å være et fylkeskommunalt foretak til å bli et aksjeselskap fra og med nyttår. Det skjedde til tross for fylkesrådmann Trond Nerdals anbefaling om å beholde dagens selskapsform. Nerdal mener et AS gir et mer formalisert samarbeid, fare for mindre momsfradrag og skatteutgifter ved overskudd.

På den andre siden slår uavhengige Helge Solum Larsen i bordet med ønsket om en optimalisering av selskapet, som skal sikre de reisendes behov på best mulig måte. Han framhever det som en fordel at aksjeselskapet vil ha mulighet til å velge styremedlemmer og opprette underselskaper. Det er samtidig på det rene at selskapet fortsatt skal være heleid av Rogaland fylkeskommune, eventuelt kan aktuelle kommuner inviteres inn i eierskapet senere.

I administrasjonens oppsummering av Kolumbus’ utfordringer skrives det blant annet at gevinstene etter realiserte tiltak etter selskapets etablering i 2002 kun kan betegnes som «lavthengende frukter». Fortsatt gjenstår de største utfordringene, også den aller største: Hvordan skal kollektivtrafikkens framkomstmidler ta markedsandeler fra den langt mer populære bilen? Fylkespolitikerne gjorde det ekstra vanskelig for seg selv da de stemte ned bybanen til fordel for bussveien. For det er som administrasjonen sier: «Det å sikre kollektivtrafikken tilstrekkelige markedsandeler i et ytterst krevende regionalt transportmarked og i tråd med klimaforliket, er en krevende utfordring.»

Ett av problemene Kolumbus står overfor karakteriserer administrasjonen slik: «Kollektivtrafikken møter stadig tøffere kvalitetskrav i markedet og et økt materielt velferdsnivå som ikke i seg selv vil være i favør til bruk av kollektivtrafikken.» Fra en daglig bussbrukers ståsted kan det trygt fastslås at penkledde økonomer og ingeniører på vei til Forus og Tananger ikke står i kø for å få en ståplass mellom inngangsdøren og barnevognen i morgenrushet.

Kolumbus har bare det siste drøye året tatt flere grep i håp om å øke markedsandelen. Selskapet har omsider fått på plass et tidsriktig, dog noe upresist, sanntidssystem. Det har også blitt mulig å kjøpe enkeltbilletter over mobilappen. En fersk undersøkelse fra Ipsos MMI gjennomført for Evry viser at tre av ti nordmenn ikke har brukt kontanter den siste uken. Å sørge for et komplett kontantløst betalingssystem bør også stå på Kolumbus’ prioriteringsliste. Om selskapet anno 1. januar 2015 vil stå bedre rustet til å møte framtidens utfordringer, vil tiden vise. I mellomtiden bør regionens kollektivmakt benytte de rolige sommermånedene til å gruble på hvordan de høythengende fruktene skal høstes – hvis det i det hele tatt er mulig.

Mer fra Dagsavisen