Stavanger

Innrømmer kollektivflopp

Rogaland fylkeskommune er i ferd med å krasjlande knappe to år før den ambisiøse kollektivmålsettingen skal innfris.

I regionalplan for energi og klima, som ble vedtatt i februar 2010, ble det vedtatt å øke kollektivandelen i fylket fra 7 prosent til 15 prosent.

Dette skulle oppnås innen 2015.

Svein Abrahamsen (V) tok opp problemstillingen i tirsdagens fylkesting. Han ba om klare svar fra fylkesordfører Janne Johnsen (H) om hva hun ville gjøre for å bedre kollektivoppslutningen.

Oppslutning minker

I Johnsen svar kommer det fram at det foreløpig ligger an til en aldri så liten krasjlanding hva målsettingen angår:

- Foreløpige tall fra 2012 viser at markedsandelen har minsket noe. Det er nå rimelig å anta at snittet for fylket er en kollektivoppslutning på 6 prosent, sa Johnsen.

- Målene vi har satt oss er svært ambisiøse, og de skal vi jobbe veldig hardt for, innledet Johnsen, som trakk fram blant annet søknaden om en belønningsordning med staten.

Her søker Rogaland fylkeskommune sammen med kommunene Stavanger, Sandnes og Sola om en fireårig avtale med staten på 347,5 millioner kroner.

- Det er ingen enkel måte å løse dette raskt på. Men hvis vi alle mann drar i samme retning sammen med kommunene, og får til pakkene fra Oslo, slik at vi sikrer oss litt mer penger, så kan vi få gjort litt mer. Og så handler det om å prioritere kollektivtrafikk foran andre, sier hun.

Uroet over tall

Svein Abrahamsen sier at Johnsens tall er grunn til bekymring.

- Det er grunn til å ta opp problemstillingen og satse på kollektivtrafikk. Dette viser også viktigheten av oppdaterte tall, at vi følger med på utviklingen, og at vi går inn med nødvendige tiltak.

Abrahamsens såkalte interpellasjon, eller anmodning til Johnsen, var ikke ventet å ta lang tid å behandle i fylkestinget. Likevel utløste den en nokså amper debatt. Flertallspartiene og mindretallspartiene, med henholdsvis Høyre og Ap i spissen, skyldte på hverandre, og delvis Stavanger kommune for å ha drøyd kollektivfeltprosessen.

Gro Skartveit (V) oppsummerte:

- Fylkesordfører, vi er på helt feil veier. Det har ikke vært politisk vilje til å løse dette. Her er ikke noen bedre enn noen andre. Hvis vi ikke tar innover dette, så klarer vi ikke å løse dette, sa Skartveit.

Ap-angrep

Tom Tvedt (Ap) la til grunn at det til syvende og sist havner om vilje og evne til å prioritere.

- Det handler om å tørre å gjøre upopulære vedtak og om å sette ting i system. Hvis vi skal ha et høyverdig kollektivsystem, så må bussen komme fram. Jeg er spent når det vil være på plass, og når sykkel, gang og gående blir prioritert foran bilen. Dette handler om økonomi og vilje til å prioritere, sa Tvedt, som kritiserte flertallet han ikke er en del av.

- Fylkesøkonomien vil bli presset, og dette er et resultat av den politikken som flertallet har gjennomført. I stor grad handler dette om frekvens, som igjen handler om økonomi. Det viser mange store undersøkelser. Det er gledelig med en positiv dialog om belønningsmidler. Men senest i desember stemte flertallet mot å søke om belønningsmidler. For dem som rister på hodet, så lå forslaget i vårt budsjett. Jeg er glad for at flertallet har snudd.

Sveinung Stensland (H) svarte at grep som er gjort i samferdselspolitikken i fylket er gjort i forståelse med Ap og de andre partiene.

- Det har vært noe uenighet i bybanespørsmålet, sa Stensland, som reagerte på at Tvedt antydet at Høyre kan sitte med et spesifikt ansvar framfor noen andre.

- Fantasipenger

Erlend Jordal (H) parerte belønningskritikken med at Ap i sitt alternative fylkesbudsjett brukte "fantasipenger".

- Søknaden er nå på vei til fylket. Dette var ikke Aps alternative budsjett. Dette var fantasipenger, sa Jordal.

Tom Tvedt svarte med å vise blant annet til at det står 600 millioner ubrukte bomkroner på bok i mangel på ferdig regulering.

- Jeg registrerer at det ble stemt mot vårt forslag om belønningsmidler, og at det blir laget en belønningsordning som man søker på - uten at den har vært gjennom fylkestinget for en demokratisk behandling, sa Ap-gruppelederen.

- Tidenes satsing

Ellen Solheim (KrF) innrømmet at fylket mangler et "supert" kollektivtilbud.

- Men flertallet jobber iherdig for å bedre dette. Vi har tatt mange gode grep for at folk skal reise med buss og tog og la privatbilen stå, sa Solheim.

- Flertallet har gjort et skikkelig kollektivløft. Aldri har det vært satset så mange midler og blitt gjort så mye for å få bussen fram. Det må være sørgelig for Ap, som tross alt hadde fylkesordføreren i forrige periode, at det ble gjort så lite med kollektivfelt for å få bussen fram, la Solheim til.

Erlend Jordal (H) parerte kritikk mot Stavanger-treghet om kollektivfelt ved å liste opp en rekke regulerte strekninger. Eksempelvivis rv. 509 Madla, rv. 509 Sunde, fv. 44 Hillevåg, fv. 44 Mariero, fv. 44 samt kollektivbro Øst-Vest på Forus og kollektivbro Nord-Sør.

Mer fra Dagsavisen