Stavanger

Nye biler ruster om vinteren

Vinteren er tid for veisalting, og det betyr at bilene trenger ekstra pleie. Også nye biler ruster.

Bilde 1 av 6

Mange bileiere har fått seg en overraskelse når bilen man kjøpte ny skal EU-kontrolleres for første gang.

Det er ikke uvanlig at nyere biler må skifte bremseskiver og eller spiralfjærene på støtdemperne.

Årsaken er rust, som igjen kommer fra saltlaget som legger seg på de vitale delene på vinterstid.

Må vaske hjulbuene

- Hvis man ikke vasker godt i hjulbuene og inni hjulene får saltet fra veiene legge seg som en saltlake rundt vitale deler på bilen. Og hvis man i tillegg bruker bilen lite kan dette fort bli et problem for alle bileiere, også de som har forholdsvis ny bil, sier kontrollør ved NAF-stasjonen, Johnny Schotting til Rogalands Avis.

Han har en nyere Toyota på løftebukken, og viser fram bremseskiver som snart er modne for utskiftning. Det samme kan skje med spiralfjærene.

- Bremseskiver er i ferd med å bli en forbruksvare på linje med filter og bremseklosser. Dette kan skyldes at bileierne ikke vedlikeholder, eller rett og slett ikke vasker bilene godt nok. Aller helst bør man bruke høytrykksspyler og pøse på med vann, også rundt bremsene, sier Schotting, og legger til at man ikke trenger å bruke avfettingsmiddel, da dette kan ta bort deler av understellsbehandlingen fra fabrikken.

NAF oppfordrer også bileiere til å ta en tectyl-behandling på nyere biler.

Oppdages på EU-kontrollen

- Vi ser stor forskjell på biler som har fått en eller annen form for etterbehandling med tectyl eller et annet godkjent stoff, og de som det ikke er gjort noe med siden bilen var ny. Og dette er ikke bare ti år gamle biler, men også nyere, sier NAF-kontrolløren.

Ni medarbeidere jobber daglig på NAF-stasjonen med å ta tilstandsrapport på biler, og de ser daglig tegn på at nyere biler ikke er godt nok understellsbehandlet.

- Også forstillingsdeler, som stabilisatorstagene, kan bli angrepet av rust. Det samme skjer med bremserør. Jeg tror nok at EU-kontrollene har gjort at dette nå blir oppdaget tidligere, og dermed går det ikke så langt at det blir trafikkfarlig, sier Schotting.

Mer fra Dagsavisen