Stavanger

Farlig sommertrafikk

Navarsetes oppfordring til bilistene om å skjerpe seg gjelder i like stor grad våre veimyndigheter.

Ferietid og sommertrafikk betyr dessverre også høyere ulykkestall enn ellers. Tall viser at nesten én av tre dødsulykker i trafikken skjer i sommermånedene. Det er selvsagt flere og høyst ulike årsaker til dødsulykkene. Men det er ikke til å komme bort fra at høy fart, farlige forbikjøringer og berusede sjåfører går igjen. Noe kan selvsagt forebygges med fysiske trafikksikkerhetstiltak, som midtdelere. Likevel er det trafikantenes holdninger til sikkerhet på veiene som er avgjørende. Spesielt gjelder det unge sjåfører, særlig unge menn. I fjor fikk samferdselsminister Liv Signe Navarsete mye kjeft fordi hun i en kommentar til det høye antallet trafikkdrepte ba bilførerne skjerpe seg. Hun hadde rett da, og statsrådens pekefinger er fortsatt like berettiget.

Navarsetes oppfordring til bilistene om å skjerpe seg gjelder i like stor grad våre veimyndigheter. Denne uken startet med nyheten i NRK Dagsnytt om at Statens vegvesen bruker mindre penger til trafikksikkerhet enn planlagt. Investeringsmidler må brukes til å tette kostnadssprekker på utbyggings- og vedlikeholdsprosjekter. Trafikkdirektør Kjell Bjørvig i Vegdirektoratet beklager særlig at det ikke har vært midler til å bygge flere midtdelere. All erfaring viser at dette tiltaket gir en vesentlig nedgang i antallet møteulykker. Når vi vet at nesten halvparten av de trafikkdrepte mister livet i møte- og utforkjøringsulykker, er det sterkt beklagelig at dette ikke prioriteres.

Det som er enda mer merkelig, er at akkurat det samme spørsmålet og forklaringen fra Vegdirektoratet, var framme i fjor sommer. Det skjedde etter at samferdselsministeren hadde sendt et brev til direktoratet med krav om at sikkerhetstiltak ikke skulle rammes dersom det var nødvendig å kutte i planlagte prosjekter Samferdselsdepartementet er ikke fornøyd med trafikksikkerhetsarbeidet de siste årene, men viser til at det i 2009 er budsjettert med en fordoblet innsats. Hvis Vegdirektoratet fortsetter praksisen med å omprioritere pengene for å dekke inn overskridelser på andre områder, bør nok statsråden vurdere å skrive et nytt brev.

Mer fra Dagsavisen