Stavanger

Vil ha et ord med i laget

Mener hver enkelt bydel får større innflytelse på trafikksikkerheten.

Leder av Madla bydelsutvalg, Henning Bredal, mener det er på tide at hver enkelt bydel får større innflytelse på trafikksikkerheten i Stavanger.

Sammen med resten av bydelsutvalget har han derfor sendt ut brev til skoler, barnehager, velforeninger, lag og organisasjoner der han ber om hjelp fra innbyggerne til å kartlegge trafikkfarlige veier i bydelen.

- Vi trenger innspill fra grasrotnivå. Det er viktig å lytte til innbyggerne når vi tenker trafikksikkerhet. Det er tross alt de som har de daglige utfordringene med farlige skole- og barnehageveier, sier han.

Vil påvirke

Trafikksikkerhetsplanen blir laget for fire år om gangen, og bydelsutvalgene får komme med innspill underveis. Det er ikke godt nok, mener Bredal.

- Slik det fungerer nå er brikkene lagt på forhånd. Vi vil være med å legge brikkene, sier han.

Bredal mener det er på tide at arbeidet med å utarbeide trafikksikkerhetsplanen blir desentralisert, slik at hver enkelt bydel får mulighet til å påvirke prosessen.

Uforsvarlig

Bydelsutvalgslederen trekker fram flere eksempler på at trafikksikkerhetheten i Madla er langt fra tilfredsstillende.

- Se på Krossbergveien. Deler av den er smal og uten fortau. Dessuten er det 60 grense og mye lastebiltrafikk. Eller Tvarabergkroken som heller ikke har gang- eller sykkelsti. Slike veier er ikke forsvarlige som skoleveier, sier han.

Bydelsutvalget har allerede fått en del innspill både fra privatpersoner og institusjoner, men vil gjerne ha enda flere innen fristen 01.mai.

Mer fra Dagsavisen