Navnet forplikter, men innfrir ikke helt. Smart er ikke på langt nær så smart som halvbroren Mitsubishi Colt og Honda Jazz. Vi har satt tre kompaktbiler opp mot hverandre og vurdert deres brukervennlighet. Testen endte uavgjort med lik poengsum til Honda og Mitsubishi. Men Smart Forfour vekker mest oppsikt.
Honda Jazz
Jazz er på mange måter originalen. En bil som innvendig oppleves et nummer større enn den faktisk er, på grunn av langt framtrukket frontrute. Blant testbilene har den også det klart største bagasjerommet, 380 liter før baksetet foldes sammen. Jazz ville vært en soleklar vinner dersom styringen hadde vært bedre. Men ufølsom styring uten tilstrekkelig selvoppretting dreper mye av kjøregleden. Denne bilen lever sitt eget liv på veien og må i mange tilfeller gjetes. Vi tror Honda kan lage bedre styremekanismer hvis de vil, og tar seg råd.
Den fikse bakseteløsningen med setepute som kan vippes opp, og med rygg som felles ned til et helt flatt gulv, gir vi pluss for. Pluss også for ekstra lettleste instrumenter, godt hovedlys og gode resultater (fire av fem mulige stjerner) i EuroNCAPs kollisjonstest, men minus for forseterygg som ikke lar seg felle ned.
Et av testmedlemmene oppsummerte Jazz slik: - Etter at Autofils Jan Erik Larssen skrøt bilen opp i skyene, har jeg lurt på hva som er så genialt ved den, og det lurer jeg fortsatt på.
config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt En vinner hvis plass hadde vært viktigst.
Mitsubishi Colt
Colt har mye fra Jazz, men er ikke like godt pakket. Den er større utvendig, oppleves trangere innvendig, men kjører bedre på grunn av mer presis styring. Colt har det mest praktiske interiøret med mulighet for også å legge ned forsetet på en slik måte at ti av IKEAs Billy-hyller greit glir inn i det 2,20 meter lange lasterommet. Langt fra alle småbiler tar slike lass!
Colts baksete glir på skinner slik at valget står mellom stort bagasjerom og dårlig bakseteplass - eller noe midt mellom. Mulighetene er mange og baksetet kan med noen håndgrep fjernes helt.
Bilen virker retningsstabil, har førsteklasses bremser, klart best nybilgaranti som gjelder i fem år, men samtidig et interiør som gir billig plastfølelse. Colt leveres uten reservehjul og jekk, men med lappesaker på boks og kompressor til å pumpe opp det punkterte hjulet etter reparasjon. Da vi faktisk punkterte, skulle dette vise seg å bli mye oppblåsbar moro før vi ankom verkstedet.
config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Colt vinner hvis fleksibilitet hadde vært viktigst.
Smart Forfour
Smart er som en kjørbar Mac, for dem som er innvidd i designterminologien. Smart er dessuten som et sukkertøy i en ellers kjedelig bilverden, har en myk profil og feminin touch på grunn av alle interiørtekstilene og det tofargede karosseriet. Dette er et leketøy for voksne, bygd rundt en designidé hvor funksjon kommer i andre rekke.
Men Smart har innenfor konseptet forsøkt å gjøre bilen så praktisk det lar seg gjøre, selv om den på alle punkter er mindre praktisk enn bilene den sammenlignes med. Smart, for øvrig den rimeligste av testbilene, er også mindre og trangere, men vel så morsom å kjøre som Colt og Jazz. At baksetet glir på skinner, løfter funksjonsnivået.
Smart Forfour er den eneste av testbilene med stabilitetsprogram som standardutstyr. Like fullt bedømmer vi den som en jålebil for single storbykvinner i kreative yrker, som følger med i tiden og har et klart markeringsbehov.
config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt En klar vinner hvis design er viktig.