Stavanger

Bygger humper mot råkjøringen

Stavanger kommune satser kraftig på fysiske hindringer for å bedre trafikkforholdene ved skoler og på utsatte veistrekninger.

- Humper er mest effektivt mot råkjøringen i 40- og 50-sonene, sier fagleder Arve Simonsen ved vei- og trafikkavdelingen i kommunen til Rogalands Avis. Kommunen har laget en plan for humpebygging utover hele sommeren. Disse prosjektene er klare: - Gauselvågen, tre humper - Dalsteinv., Hundvåg, tre humper - Madlalia terrasse, to humper - Auklendsveien, ti delte humper (bussputer) + skilting til 30 km - Prestveien, tre humper - Gjerdeveien, ny fotgjengerovergang ved Teinå skole + 40 km sone - Ørnaberget, to humper + 30 km sone - Fra rv. 44 opp mot Muségata, tre humper De delte humpene (bussputene) er allerede prøvd ut en del steder, bl. a. på Sandesletta på Sola. Simonsen er spent på hvordan de vil fungere. - Vi vil legge putene tettere sammen slik at vi unngår at noen prøver å kjøre mellom dem. Erfaringene tilsier at fysiske hindringer er det beste for å skjerme ungene, sier Simonsen.

Mer fra Dagsavisen