– Enorme verdier er gått tapt

Kravene hagler inn til forsikringsselskapene etter p-husbrannen. Omfanget blir stort.

Av Andrea D. Johansen

If forsikring har allerede fått over 30 henvendelser fra fortvilte bileiere etter brannen i parkeringshuset på flyplassen. Har du kasko eller delkasko er du så godt som sikret.

Informasjonssjefen i If, Sigmund Clementz, er spesielt nøye på at en ting må informeres om.

– Nå kan man hente bilene som ikke er direkte berørt av brannen har jeg fått beskjed om. Det viktigste da er å sjekke bilen nøye for sot. Hvis du finner sot kan du ikke starte bilen. Gjør du det må bilen gjennom en krevende renseprosess av klimaanlegget da sot og andre partikler har trukket inn, sier Clementz til RA.

LES OGSÅ: Politiet: – Brannen startet i en dieselbil

– Hvordan håndterer If det hvis noen opplever problemer etter start av bilen?

– Først og fremst bør kundene ta kontakt med forsikringsselskapene sine. Vi har ordnet det sånn at disse bilene blir hentet av bergingsbiler og så fraktet til spesialvask og rens. Du bør ikke vaske selv fordi partiklene kan skade lakken, forklarer Clementz.

LES OGSÅ: Jobber med midlertidig parkering ved flyplassen

Ulike erstatningskrav

Forsikringsselskapene forteller om kunder i sjokk. Kommunikasjonssjef Arne Voll fra Gjensidige er glad det ikke ble personskader, men er rustet for masse jobb framover.

– Denne hendelsen er stor og uavklart. Det vi jobber med nå er å få mer kunnskap om skadeomfanget. Hittil er det godt over 100 biler som er totalskadd, sier Voll til RA. 

I Gjensidige er du sikret erstatning så fremt du har kasko eller delkasko. Dette gjelder også If og Storebrand. Framover vil flere også ha behov for leiebil.

– Enorme verdier har gått tapt. Noe mange blir glade for å høre er at det ikke blir bonustap som følge av brann. Likevel er det en egenandel. Mange trenger leiebiler, og dette er dekket hvis man har bilforsikring med kasko, sier han. 

LES OGSÅ: Mange biler totalskadd etter brannen – etterslokking vil ta flere dager

Usikre på kravene

Hos Storebrand har de hittil fått 20 henvendelser fra bileiere. Likevel er selskapet usikre på hvilke erstatningskrav noen har.

– Vi prioriterer denne saken svært høyt, det er naturligvis en vanskelig situasjon for mange. Vi jobber på spreng med de akutte behovene for våre kunder. I første omgang er det blant annet å skaffe leiebiler til de som er forsikret for det. Vi har gjennom vår samarbeidspartner jobbet med å frakte leiebiler til Stavanger-området, forklarer pressesjef Sindre Heyerdahl.

Foto: Tonette N. Haaland  
Foto: Tonette N. Haaland

Brannårsaken kan avgjøre

Brannårsaken kan være avgjørende for noen av bileierne. Har en kun ansvarsforsikring er det ikke sikkert man får erstatning.

– Dersom brannen har startet som følge av en teknisk svikt i en av bilene i parkeringsanlegget så kan du få dekket noe gjennom ansvarsforsikringen, forklarer Roger Ytre-Hauge, fagsjef motor i Frende Forsikring i en pressemelding.

LES OGSÅ: Over 1.000 personer fraktet fra flyplassen etter brannen

Reiseforsikringen dekker mye

Det er ikke kun bileiere som ble rammet av brannen. I går ble alle flyavganger avlyst, og flere reisende ble evakuert fra området.

– Først ber vi kundene kontakte flyselskapene de skulle reise med. De kan også finne løsninger. Ellers har kunden krav på erstatning av enten avlyst reise eller ny bestilling hvis de har reiseforsikring, forklarer informasjonssjef i If, Sigmund Clementz.

LES OGSÅ: SISTE: Flyene vil gå igjen i dag