Nyheter

– En destinasjon hele året

– Preikestolen er trolig Norges mest populære naturattraksjon i utlandet. Dersom Preikestolen etableres enda mer som en helårsdestinasjon vil det skape verdiskaping for hele regionen.

Bilde 1 av 4

Det sier Helge Kjellevold, daglig leder i Stiftelsen Preikestolen og Lysefjorden Utvikling AS. Januar 2021 satte Preikestolen januar-rekord. Aldri før, i en januarmåned, har flere besøkt det 604 meter høye fjellplatået.

– 2299 personer besøkte Preikestolen i januar 2021. Veldig kjekt. Vi har sett en økning i vinterhalvåret de siste årene, men det er plass til mange flere. På en god sommerdag har vi 5000 besøkende, sier Kjellevold til RA.

Siden vinteren 2017/2018 har Preikestolen hatt bemanning hele året. Målet har vært å gjøre Preikestolen til en helårsdestinasjon. Gradvis har besøkstallene gått opp. I januar 2020 var det 1803 besøkende. 47 prosent kom fra utlandet. I januar og februar i fjor, kom det besøkende fra 70 forskjellige nasjoner.

Å «åpne» Preikestolen hele året kan bli god butikk for turistnæringen og regionen.

LES OGSÅ: Vinterværet fortsetter og temperaturen synker

– Mest populær

– Preikestolen er trolig Norges mest populære naturattraksjon. Den lever sitt eget liv på sosiale medier. Folk besøker Eiffeltårnet i Paris den ene dagen, Preikestolen den andre, og London den tredje dagen. Det er folk som kommer, går til Preikestolen og drar videre samme dag. Vi ønsker at folk skal overnatte og gjøre andre ting i området og regionen også, sier Kjellevold og fortsetter:

– Samtidig viser gjesteundersøkelser at flere som kommer fra utlandet blir i regionen noen dager. Ved å markedsføre Preikestolen som en helårsdestinasjon får reiselivsnæringen å få enda et bein å stå på.

LES OGSÅ: Hvert år skal Stavanger spare flere millioner på lys

Visjonen

Kjellevold sin visjon er at Lysefjorden, med ikoner som Preikestolen og Kjerag i spissen, skal bli et vandrer- og aktivitetsattraksjon i verdensklasse.

– Enten der er å gå i naturen, sykle, padle eller andre lignende opplevelser. Lysefjorden skal være et område hvor man kan oppholde seg over tid.

Kjellevold ønsker i utgangspunktet ikke å gjøre Preikestolen «mer tilgjengelig» i form av gondol.

– Det betyr mye at folk faktisk må gjøre en jobb for å komme seg dit. Opplevelsen er mer ekte, mer norsk. Jeg tror vi skal bruke ressursene på denne gruppen, i stedet for dem som kun vil opp og ta en selfie – opp og ned raskt. Jeg er redd vi kan skremme bort de som er genuint interesserte. Denne gruppen legger også igjen mest penger, sier Kjellevold.

LES OGSÅ: Ny januar-rekord på Preikestolen

– Skaper arbeidsplasser

Elisabeth Saupstad, reiselivsdirektør i Region Stavanger, sier bransjen har jobbet i flere år med å fronte regionen som en bærekraftig helårsdestinasjon.

– Basert på målrettet markedsføring og utvikling i næringen har Region Stavanger, Lysefjorden Utvikling og Reisemål Ryfylke frontet vinteraktiviteter. Vi ønsker å være en helårsdestinasjon, sier Saupstad.

Å ha turister hele året skaper også nye arbeidsplasser.

– Ja, i aller høyeste grad. Aktørene går fra å være sesong- til helårsbedrifter som kan ansatte flere. For eksempel er internasjonale turister mer avhengige av guider til Preikestolen enn norske turister, sier Saupstad.
Reiselivsdirektøren forteller at internasjonale turoperatører er imponert over hva regionen har å tilby. Fra strender, fjorder, fjell og byliv.

– Regionen har mye å tilby, og vi er nær flyplassen og Risavika og tog til byene. Det er kort vei til fantastiske naturopplevelser, samt shopping og gode restauranter og kunst- og kulturopplevelser i byen, sier Saupstad.

De største utenlandske markedene utenom Skandinavia er Tyskland, Nederland, Spania og Storbritannia.

– Spanjolene tar fly. Tyskere og nederlendere kommer med båt fra Danmark. Det samme gjør asiatene. De lander gjerne i København, så jobber de seg gjennom Jylland og kommer med danskebåten til hit, sier Saupstad.

LES OGSÅ: – Portforbud hører ikke hjemme i et liberalt demokrati

11 ganger i år

Tidligere Venstre-politiker i Stavanger, Per A. Thorbjørnsen har gått til Preikestolen 11 ganger så langt i 2021. Han skal gå igjen torsdag.

– Mange spør meg hvorfor jeg går til Preikestolen hele tiden. Folk løper jo de same joggeturene sine. Jeg liker å variere med å gå til Preikestolen. Du bytter ikke treningssenter annenhver gang du skal trene. Man kan løpe rundt Stokkavatnet tre ganger i uken. Da er det like greit å gå til Preikestolen tre ganger i uken, sier Thorbjørnsen.

– Du opplever turen annerledes hver gang. Landskapet, lyset, alt endrer seg hver gang, sier Thorbjørnsen, som synes det er gledelig at det nå er satt januar-rekord.

– På grunn av koronasituasjonen er jo dette lokale turgåere. Det er kjekt. Selv etter 40 år i Stavanger oppdager jeg stadig nye fjelltopper å bestige. Ferjen har vært en hindring før. Med tunnelen er Strandalandet nærmere. Jeg håper bare at tunnelprisen ikke skremmer bort folk, sier Thorbjørnsen, som nå i januar har nådd Preikestolen på 50 minutter.

– Jeg er ikke lynrask, men jeg er utholdende. Det er mange som er mye raskere og som har gått flere ganger enn meg.

En av dem er Frode Grøtteland, urmaker i Sandnes.

– Jeg gikk to ganger i går. Da er jeg oppe i 406 ganger totalt. I fjor var jeg 112 eller 114 turer. jeg husker ikke helt, sier han.

Grøtteland vil på ingen måte ha opplevelsen for seg selv.

– Nei, nei. Alle må oppleve dette. Det er fine løyper på vinterstid. Preikestolen-folkene har lagt godt til rette, sier han.

Fakta:

  • Preikestolen er et fjellplatå på nordsiden av Lysefjorden i Strand kommune i Rogaland.

  • Platået er 604 meter over havet. På toppen er det helt flatt og måler omtrent 25x25 meter.

  • Ble formet for mer enn 10.000 år siden.

  • I fjor besøkte 183.000 personer platået. Året før, 2019, var det 331.000 besøkende.

  • Januar i år var det 2299 besøkende, som er ny januar-rekord.

  • Den vanlige atkomsten til Preikestolen går fra Preikestolhytta (260 moh.), og det er om lag to timers gange til platået.

  • Preikestolen fikk blant annet stor plass i Tom Cruise-filmen Mission Impossible – Fallout i 2018.

  • Stiftelsen Preikestolen ønsker å gjøre platået til en helårsdestinasjon. 

Kilder: Preikestolen365.no og SNL

Mer fra Dagsavisen