Nyheter

UiS-studenter har forsket på bruken av hjemmekontor

En fersk masteroppgave peker på flere fordeler med hjemmekontor.

To studenter på Handelshøgskolen ved UiS, Jon-Sander Amland og Veronica Svihus Bollestad, har i sin masteroppgave sett på påvirkning bruken av hjemmekontor hatt under koronapandemien.

Studien, som har hentet data fra 1511 norske arbeidere september 2021, tyder på at hjemmekontor både har hatt positive og negative påvirkninger. Hjemmekontor kan potensielt redusere og forebygge mobbing på arbeidsplassen, samtidig blir hjemmekontor knyttet opp mot både ensomhet og manglende engasjement på arbeidsplassen.

Veronica Svihus Bollestad påpeker at det finnes mye forskning på hjemmekontor i en frivillig kontekst, hvor det har vært valgfritt og jobbene er tilrettelagt for å kunne utføres «out of office». Under koronapandemien ble hjemmekontor påtvunget, også i jobber hvor det tidligere ikke har vært aktuelt med hjemmekontor.

– Det har gjort studien vår svært spennende og unik. Selv om forskningen på hjemmekontor under pandemien har akselerert, fant vi ingen studier som ser på alle de samme variablene, i en modell, som vi har gjort, sier Bollestad til RA.

Føler seg mindre mobbet

Hun trekker fram den beskyttende mekanismen hjemmekontor har hatt for ansatte som føler seg mobbet, som det mest spennende funnet.

– Mobbing er også et høyst relevant tema som er like viktig i dag, som det var før og kommer til å være i framtiden. Dersom hjemmekontor kan hjelpe ansatte å trives på jobb og med arbeidet sitt, er det absolutt en seier for alle parter. Vi kunne heller ikke finne andre studier som hadde sett på denne sammenhengen, noe som gjør det positive funnet stort, sier Bollestad.

– Hjemmekontor fører ikke direkte til mindre mobbing, men de som føler seg mobbet har de største fordelene med å jobbe på hjemmekontor. Hjemmekontor fjerner ikke de underliggende problemene til mobbing, men gjør det lettere for de som føler seg mobbet å «cope». Ettersom mobbing gir mindre produktivitet og mer ensomhet, viser hjemmekontor at de som føler seg mobbet blir mer produktive og føler seg mindre ensomme.

I tillegg påpeker hun at store åpne kontorlandskap ikke passer alle, og at mange kan oppleve distraksjoner og støy.

Individuelt

En annen fordel med hjemmekontor er at mange misliker lange reiser til og fra jobb.

– Funnene i studien vår viser også at produktiviteten stiger på hjemmekontor. Ved å innføre muligheten for hjemmekontor/hybrid løsning, kan ansatte jobbe intensivt hjemmefra i dager/perioder de trenger det, men samtidig få det sosiale på arbeidsplassen, sier Bollestad.

Hun understreker at tilfredsheten med hjemmekontor er svært individuelt, noen elsker det, mens andre hater det.

– Det er derfor ingen fasit på hva bedrifter burde gjøre. Faren ved å åpne helt opp for hjemmekontor er at man mister tilhørighet til organisasjonen og sine medarbeidere. Mange bruker arbeidsplassen som en sosial arena og vil mistrivs dersom flertallet av kollegaer jobber hjemmefra. Folk er også i forskjellige livsfaser, hvor noen vil tiltrekkes mer mot hjemmekontor en andre.

– Hjemmekontor viser seg å ha positive og negative sider. Det som er negativt ved hjemmekontor kan man jobbe for å gjøre mindre negativt. Totalt sett virker det som det er flere positive sider enn negative, men det blir opp en enhver organisasjon å tilrettelegge for å optimalisere forholdene, sier Jon-Sander Amland.

Professor og avdelingsleder for Avdeling for Innovasjon, lederskap og markedsføring, Espen Olsen, roser studentene og studien de har gjort.

– HHUiS har gjort en stor nasjonal arbeidslivssurvey (denne oppgaver bygger på dette datasettet) og det gjøres flere masteroppgaver og forskning, også med flere surveyer over tid. Således vil HHUIS monitorere trender i arbeidslivet, under og etter pandemien, sier Olsen.

Mer fra Dagsavisen