Nyheter

Slik jobber Sandnes med trafikksikkerheten

Sandnes kommune utpekes som en av de beste på trafikksikkerhet.

Sandnes er én av tre kommuner Rogaland fylkeskommune vil foreslå som kandidat til å bli årets beste trafikksikkerhetskommune.

Jonas Andersen Sayed, leder fylkestrafikksikkerhetsutvalget, gjør det klart at det jobbes godt med trafikksikkerhet i mange kommuner i Rogaland, og at det ikke er helt lett å plukke ut noen i en slik nominasjon.

– Kriteriene for prisen er at kommunen kan vise til et faglig godt og systematisk trafikksikkerhetsarbeid over tid samtidig som en har gode planer for videre arbeid. Det mener vi Sandnes har, sier Sayed til RA.

Ingrid Bratseth er trafikkplanlegger i Sandnes kommune. Hun synes det er kjekt at arbeidet kommunen gjør blir satt pris på av en ekstern aktør.

– Det er et viktig arbeid, og det viser i hele kommunen at vi har fokus på det. Det viser i ulykkestallene i Sandnes og, sier Bratseth til RA.

Hun mener tiltak som handler om barn og unge er spesielt viktige. I Sandnes kommune har nesten alle skolene etablerte Hjertesoner. De eneste som ikke har dette er skoler under rehabilitering.

– Vi har fått kjempegode tilbakemelding etter innføringen av Hjertesoner, påpeker hun.

Arbeid på flere plan

Trafikksikkerhetsarbeidet i Sandnes kommune omfatter flere områder.

– Trafikksikkerhetsplanen ligger som grunnlag for alt vi gjør. Hvert 4. år foretas det hovedrullering på hele planen, og de resterende årene gjennomgås måloppnåelse og hvilke prosjekt som skal gjøres påfølgende år. Disse blir alltid politisk behandlet av kommunestyret og formannskapet. Dette dokumentet skal styrke og bedre systematisering av kommunens trafikksikkerhetsarbeid. Planen tydeliggjør roller og ansvar internt og eksternt. Det inneholder analyse av ulykkessituasjonen i Sandnes kommune og definerer målsettinger og satsingsområder med tilhørende trafikksikkerhetsprosjekt. Disse listene blir koblet opp mot økonomiplanen og er dermed aktualisert med hensyn til gjennomføringspotensial, forklarer Bratseth.

Kommunen har flere konkrete mål for trafikksikkerheten. (Se faktaboks).

– I tillegg har Sandnes kommune fokusområder, hvor enhetene oppvekst barn og unge, oppvekst skole, kultur og næring samt ledelsen, tildeles hver sine ansvarsområder med tilhørende tiltak. Disse tiltakene må gjennomføres for at Sandnes kommune skal regodkjennes som Trafikksikker kommune i 2024, og er viktige for det holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen, sier Bratseth.

Hun påpeker at det alltid er områder å forbedre når man jobber med trafikksikkerhet, og viser til flere ting kommunen ønsker å ta tak i framover.

– Inspirasjon

Jonas Andersen Sayed, leder fylkestrafikksikkerhetsutvalget, påpeker at Sandnes gjør mye bra som er god inspirasjon for andre kommuner.

Han viser til at de blant annet har en god trafikksikkerhetsplan, og over lengre tid har jobbet bra for å ha tryggere skoleveier.

– De er godkjent som trafikksikker kommune av Trygg Trafikk, har innført hjertesoner rundt flere av skolene, og har gjennomført kampanjer for å få flere til å gå og sykle til skolen. I 2021 har de også overtatt driftsansvaret for Sandnes sykkel- og aktivitetsgård, som er et regionalt anlegg for sykkelopplæring på Nord-Jæren, legger han til.

Karmøy kommune og Gjesdal kommune blir også foreslått som kandidat til årets trafikksikkerhetskommune.

---

Sandnes kommunes mål for trafikksikkerhet:

1. Et godt, trafikksikkert veinett rundt barneskolene og hvor barn og unge ferdes.

2. Utføre nødvendig strakstiltak på eksisterende veinett.

3. Et helhetlig trafikksikkert veinettverk.

4. At kommunale bruer og kaier er trafikksikre.

5. Et godt gatelysanlegg.

6. Veinettets forfatning er tilfredsstillende.

7. Bygge ut et godt sykkelnettverk som bidrar til at andel syklende økes fra 5 % til 10 % i tidsrommet 2018–2022.

8. Legge til rette for kollektivsatsing i kommunen.

9. Foreta tilfredsstillende vedlikehold på alle kommunale veier, fortau, gang- og sykkelveier, turveier, plasser og torg.

10. Foreta støymålinger og gjøre tiltak ved behov.

11. Arbeide aktivt for at viktige vei-, sykkel- og gangeprosjekter gjennomføres i planperioden.

---

Mer fra Dagsavisen