Nyheter

2021-oversikten: 400 timer med forsinkelser på Sørlandsbanen

De aller fleste som tar tog har opplevd forsinkelser eller innstillinger en eller annen gang. Men hvor ofte sto egentlig toget i 2021, og hva er det som gjør at det blir forsinket?

RA har spurt Bane NOR om en oversikt over hvor ofte tog mellom Stavanger og Oslo var forsinket og innstilt i 2021. Samtidig spurte vi også hva som er de mest vanlige grunnene til dette. Du kan se den fulle oversikten nederst i denne saken.

Tallene RA mottok er for de togene Bane NOR har definert som «Sørlandsbanen langdistanse». De aller fleste av disse kjører Oslo S – Stavanger og Stavanger – Oslo S, men noen av togene kjører bare deler av strekningen, som for eksempel Oslo S – Kristiansand eller Stavanger – Kristiansand. Alle forsinkelser på fire minutter eller mer registreres, og forsinkelser registreres på alle stasjoner underveis, ikke bare på endestasjonen.

Over 400 timer forsinkelse

Oversikten fra Bane NOR viser at punktet «trafikkavvikling» var den klart største årsaken til forsinkelser i 2021. Dette kan for eksempel være når et tog må bli stående på stasjonen og vente på et motgående forsinket tog. I og med at togene mellom Stavanger og Oslo kjøres mest på enkeltspor blir det derfor mange forsinkelser av dette slaget, opplyser Bane NOR.

Tallene viser at togene mellom Oslo og Stavanger totalt var 429,2 timer forsinket på grunn av trafikkavvikling i 2021. Det er en liten oppgang fra snittet på 419,4 de fire foregående årene.

Den nest vanligste grunnen til forsinkelser er feil på sikringsanlegg, signalanlegg og fjernstyring. Dette resulterte totalt i 225,9 timer forsinkelse i fjor. Også dette punktet har økt litt sammenlignet med snittet for de siste fire årene, som er på 213,8.

Stavanger stasjon tog

På tredjeplass på listen kommer forsinkelser grunnet «feil på kjøretøy», hvor det har vært en ganske stor økning. Dette tallet går opp fra 99,3 forsinkelsestimer i snitt mellom 2017 og 2020, til 172 forsinkelsestimer i 2021.

Når det gjelder innstilte tog har Bane NOR inkludert alle tog som har vært innstilt på hele eller deler av strekningen mellom Stavanger og Oslo i 2021. Her skiller punktet «uønskede hendelser» seg spesielt ut, og dette er et punkt som har økt kraftig fra de foregående årene. I 2021 ble 122 tog innstilt på grunn av uønskede hendelser, mot 34 som er snittet for de fire foregående årene. Bane NOR forklarer at 91 av de 122 innstillingene skyldes covid-19, og at det er dette som gir det høye resultatet i 2021.

95 prosent enkeltspor

Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR, forklarer hva som ligger bak forsinkelsene og innstillingene.

– Koronasituasjonen i første halvår av 2021 gjør at bildet er litt annerledes enn tidligere år, og covid-19 var den største enkeltårsaken til innstilte tog i fjor. Når du ser på punktlighet, eller forsinkelser, så er trafikkavvikling den største årsaken, sier Kjenne, og utdyper:

– Forsinkelser grunnet trafikkavvikling er en følge av et eller annet. Det er altså ikke en hovedårsak til forsinkelsen, men en konsekvens av noe annet. Det betyr at hvis du har problemer med ett tog, vil det påvirke de andre togene. I Norge er 95 prosent av sporene enkeltspor. Har du ett tog som står med feil, så kommer derfor ikke andre tog forbi før problemet er løst, sier han.

Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR.

Samtidig henger også ting sammen, forklarer Kjenne. Blant annet påvirker infrastrukturfeil og punktet «feil på kjøretøy» også trafikkavviklingen

– Det har vært en klar økning i antall feil på kjøretøy, og det er hendelser som ligger hos operatøren, i dette tilfellet Go-Ahead. Når feil på kjøretøy øker, vil vi også få en økning i trafikkavviklingen, sier Kjenne.

Likevel understreker han at det ikke bare er operatørens feil at et tog er forsinket.

– Nei, det er alltid en kombinasjon. Den største enkeltfaktoren når det kommer til forsinkelser er feil på sikringsanlegg og signalfeil, og det er noe vi jobber kontinuerlig med å utbedre. For eksempel vil to dager med jordfeil i Oslo påvirke trafikken på Sørlandsbanen. Vi har hendelser som absolutt er Bane NOR-relaterte og som påvirker togtrafikken, sier han.

Forutser feilen før den skjer

Kjenne sier Bane NOR jobber med flere ting for å sikre en så god togdrift som mulig.

– Vårt hovedfokus er å få en mer stabil drift på sikringsanleggene. Det gjør vi blant annet ved at vi har tiltak på Oslo S for å håndtere jordfeilproblematikk bedre og på en mer effektiv måte. Her har vi tatt i bruk teknologi som kan forutse hvor neste feil vil oppstå. På den måten kan vi gjøre noe med feilen før den feiler, sier Kjenne.

– På lang sikt ønsker og planlegger vi å bytte ut gamle signalanlegg, men dette er noe som tar flere år, legger han til.

I tillegg til signalanleggene jobber også Bane NOR med å fornye kontaktledningsanlegget på enkelte strekninger. Til nå har de gjort dette på Jæren, og videre følger Sørlandet.

– Sikringsanlegg og elkraft er de to store områdene vi jobber med, og her investerer vi mye tid og penger på å forbedre anleggene. Langdistanse er der vi sliter mest, men noen steder, som på Jæren, har det vist igjen at vi har gjort fornyelser. På Jærbanen har vi en regularitet på 98 prosent, noe som betyr at 98 prosent av alle planlagte tog gikk som de skulle i 2021, og det er over målet vårt, sier Kjenne til RA.

Oversikten fra Bane NOR viser antall forsinkelsestimer, antall innstillinger og hva som har påvirket dette.

Mer fra Dagsavisen