Nyheter

Stor uenighet om E39 på Tasta

Tastabeboere og lokalpolitikere klarer ikke enes om det bør bygges kort eller lang kulvert på E39, eller om det nye Tastakrysset bør beholdes eller droppes.

– For oss som bor tett på E39 kunne veien forblitt slik den er i dag. Ferdig, sier Jørn Brekke til RA. Han var én av de som hadde møtt opp til folkemøte på Tasta skole torsdag kveld. Temaet for møtet var E39 Smiene-Harestad.

– For oss som bor tett innpå handler det om prosjektperioden og selve handlingsarbeidet. Det tok sju år med den delen man kjører på nå, og det smalt og dundret. Det var støy og centimeterlag med støv. Det var et helvete å bo i den prosessen, og dette blir en ny periode med det for oss, legger Brekke til.

Statens vegvesen ber Stavanger kommune og Randaberg kommune avklare prinsippene som skal legges til grunn for det videre reguleringsplanarbeidet for E39 Smiene-Harestad. For å få samsvar mellom kostnader og styringsramme blir det foreslått å ta ut krysset på Tasta, at eksisterende E39 benyttes som lokalvei mellom Kvernevikveien og Finnestadkrysset, at eksisterende gang- og sykkelvei langs E39 beholdes, og at Høye bru erstattes med fylling.

Det var ingen tvil om at det var delt meninger blant beboerne på Tasta torsdag kveld, hvilket Brekke kan bekrefte at det også er.

– Det er det for Tasta er stort, sier han.

Torsdag var det folkemøte på Tasta skole for å snakke om E39 Smiene - Harestad. – For oss som bor tett på E39 kunne veien forblitt slik den er i dag. Ferdig, sier Jørn Brekke.

Ønsker lang kulvert

Henning Stokke er medlem av Tunnelgruppen på Tasta – en sammenslutning av velforeningene som berøres av E39. Under torsdagens folkemøte representerte han alle disse.

– Problemet er at man ikke har kommet ordentlig i gang med planleggingsarbeidet av videre utbygging fra Tasta til Harestad, fordi man er uenig om finansieringen, og om det er nok penger til å gjennomføre prosjektet med kulvert, kryss og firefelts motorvei, sier han til RA.

Statens vegvesen foreslår å kutte ned på kostnadene ved å bygge en kortere kulvert og fjerne krysset på Tasta som legges mellom Smienekrysset og Finnestadkrysset.

– Bydelen har blitt salderingsposten, og det er veldig trist, sier Stokke før han fortsetter:

– Vi håper fram til kommunestyremøtet på mandag, at politikerne står opp for bydelen og kommunen, og sikrer at dette gjennomføres slik at det ikke får negative konsekvenser for Tasta.

Han mener at en kortere kulvert vil være veldig uheldig med tanke på støy, areal, og at det blir mer asfalt der det helst skulle vært grønne områder. Dersom det avgjøres å fjerne Tastakrysset mener Stokke at det vil føre til mer trafikk på lokalveiene og lenger kjørevei, spesielt for de som bor på Dusavik og Vardeneset.

– Jeg representerer velforeningene og vi har sagt at det må leveres det som har blitt lovet – lang kulvert. Utover det har vi ingen sterke formeninger, men vi håper at dette kan gjennomføres slik at det ikke blir mer trafikk på lokalveiene. Vi har allerede opplevd en stor trafikkøkning som følge av at E39 har blitt lagt her, sier han og legger til at det er viktig for dem å beholde det grønne området med en kulvert.

Førstkommende mandag skal kommunestyret i Stavanger behandle saken og ta stilling til prinsippavklaringen for reguleringsplan til den nevnte strekningen på E39. Stokke har troen på at det uansett avgjørelse vil bli levelig.

– Det har tidligere vært innsigelser fra fylkesmannen som følge av at løsningen på Tasta ikke var god nok. Hvis ikke lokalpolitikerne er i stand til å få dette til, håper vi at staten vil sikre at det blir gjennomført slik det tidligere er planlagt og garantert for fra vegvesenet og fylkesmannen, sier han til RA.

Torsdag var det folkemøte på Tasta skole for å snakke om E39 Smiene - Harestad. – Jeg representerer velforeningene og vi har sagt at det må leveres det som har blitt lovet – lang kulvert, sier Henning Stokke.

Vegvesenet: – Vi møter realiteten med kostnader

Planleggingsleder Laila Løkken Christensen-Dreyer i Statens vegvesen bekrefter at det i kommunedelplanen ligger inne en lang kulvert. På grunn av kostnader foreslår vegvesenet å korte ned kulverten eller fjerne Tastakrysset.

– Alternativet som har lang kulvert blir for dyrt, og da måtte vi finne måter å spare penger på, sier hun til RA og legger til at den lange kulverten blir mellom 400 og 450 millioner kroner for dyr – i 2016-kroner.

– Det som virker best og sparer penger er å ta ut kryss, eller kutte ned kulvert og konstruksjoner, sier hun.

Løkken Christensen-Dreyer forteller at vegvesenet tidligere har foreslått å bygge kort kulvert på 270 meter og et kryss på Tasta. Nå har de prøvd å imøtegå ønsket om å ha en lengre kulvert, men da må de ta ut krysset for å få ned kostnadene tilsvarende.

– Det er veldig delte meninger, men forstår du at en del av beboerne på Tasta er frustrerte?

– Ja, det er ikke vanskelig å skjønne det, men vi møter realiteten med kostnader, sier hun og legger til at de må ta grep for å komme inn i Nasjonal transportplan og bli prioritert. Hvis ikke blir det ikke et prosjekt.

Mener befolkningen har rett til å være frustrerte

Stavanger Venstres Kjartan Alexander Lunde mener Vegvesenet har gjort altfor lite for å se på muligheter for å spare kostnader på andre måter slik at kommunen kan få både lang kulvert og Tastakrysset.

– Vi ser at i andre prosjekter er det søkt om fravik som har sørget for lavere kostnader, og like god trafikksikkerhet. Da går det an å få begge deler, sier han til RA.

Lunde mener befolkningen på Tasta har all rett til å være frustrerte over situasjonen.

– De har blitt lovet denne veien, og så har Statens vegvesen ombestemt seg og prøvd å ta omkamper på kulverten siden den ble vedtatt. Vi kan ikke ha det sånn, sier han.

Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger mener den beste løsningen er å vedta kort kulvert og beholde Tastakrysset.

– Det vi har fått lagt fram er en løsning med en 400 meter lang kulvert, og at Tastakrysset vil forsvinne. Når det krysset forsvinner vil det føre til en massiv økning i trafikken på sideveiene, og blant annet Gjerdeveien, sier partiets gruppeleder Frode Myrhol til RA.

– Tastakrysset skal erstatte Eskelandskrysset, og hvis det ikke blir erstattet vil det føre til at alle som tidligere kjørte til Eskelandsveien og tok til høyre når de skulle til Vardeneset, vil ta opp Randabergveien og dermed kjøre Gjerdeveien, legger han til.

Med et helhetlig blikk på saken tror Myrhol det er best å plukke fram den gamle løsningen med 270 meter lang kulvert inkludert krysset. Han ønsker å komme videre i saken – at det ikke skjer noe er det verst tenkelige scenarioet både for hele regionen og det store flertallet av Tasta sine innbyggere.

– Det er 110 meter lenger kulvert enn den ved Mosvatnet, så det er ingen kort kulvert, sier han.

Vil verne om grønne områder

Høyres Cille Ihle har sympati for beboerne på Tasta som har ventet i mange år på denne saken.

– At Vegvesenet lover noe de ikke holder synes vi er beklagelig, og det har ikke vi i Høyre lyst til å gi oss på. Vi mener de må snu alle steinene, sier hun til RA.

Partiet synes det er viktig å beholde den lange kulverten for å verne om de grønne områdene i kommunen.

– Dette er også noe som skal stå seg i framtiden og da kan vi ikke gå for en halvveis løsning. Vi ønsker å jobbe mer for å få en løsning som er optimalt og virkelig står seg for all tid framover, sier hun.

– Vil Høyre jobbe for at kommunen skal bidra med økonomiske midler ved behov?

– Det er ikke helt utenkelig at vi vil se på det som en løsning, men 450 millioner kroner høres vanvittig ut. Det er likevel ikke utenkelig for oss å se på om kommunen bør gå inn med noe for å komme Tasta-folket i møte, sier Ihle.

Arbeiderpartiets Arnt-Heikki Steinbakk bor på Tasta og mener at en lang tunnel ville ført til at de nå slapp alt dette bråket.

– Det er fortvilt det vi står i nå, men vi i Arbeiderpartiet er opptatt av å komme videre med saken. Det er nødvendig med tanke på den Nasjonale transportplan å få en avgjørelse, sier han før han fortsetter:

– Det hører vi blant folk, for en felles stemme er at man ønsker å komme videre enten man velger den ene eller den andre løsningen.

Også Arbeiderpartiet ønsker en lengst mulig kulvert på Tasta.

– Vi er interessert i å verne om Tasta skole og boområdene, sier han til RA.

Mer fra Dagsavisen