Nyheter

Banken: – Dette må du gjøre om du mistenker svindel

– Det er viktig å handle raskt.

Onsdag skrev RA om Sandnes golfklubb som har blitt svindlet for 1.050.000 kroner.

Øyvind Knoph Askeland er kommunikasjonsrådgiver og fagleder i SpareBank 1 SR-Bank. Han kan ikke kommentere saken knyttet til Sandnes golfklubb direkte, men har et par generelle råd til de som tror de har blitt utsatt for svindel.

– Først og fremst må jeg bare si at jeg synes det både er frustrerende og leit når noen blir svindlet. Tidligere ranet de kriminelle utsalgssteder og banker, nå gjør de det samme digitalt. Det er viktig at vi er oppmerksomme på dette. Vi må få fram hvor stort og samfunnsskadelig slik kriminalitet er, og gjøre alt vi kan for å begrense den, sier Knoph Askeland, til RA.

Han forklarer at de ikke kan gå i detalj på hvordan svindeljegerne jobber, men at det finnes konkrete tegn å se etter.

– Utfordringen er at svindlerne hele tiden utvikler og raffinerer metodene. For eksempel er det uvanlig at et svindelutbytte går direkte ut av landet. Som regel går pengene innom en annen norsk kontor før de går over landegrenser. Vi har styrket arbeidet mot svindel de siste årene, og slår alarm om transaksjoner som bryter med normalen og framstår som kriminell aktivitet, sier Knoph Askeland.

– Ta kontakt en gang for mye

Knoph Askeland er klart på at det er viktig å handle raskt om du mistenker svindel.

– Da er det større sjanse for å stoppe pengene. Derfor må du heller ta kontakt med banken en gang for mye enn en gang for lite.

Knoph Askeland har noen generelle råd for å unngå å bli svindlet:

  • Aldri oppgi personlige opplysninger til andre på telefon.
  • Aldri stol på en lenke i en e-post eller SMS uten å sjekke hvor den peker først.
  • Er du i tvil, er det bedre å taste inn den offisielle adressen til tjenesten det gjelder, framfor å trykke på lenken.
  • Vær oppmerksom på om meldingen gir mening for deg: Får du melding om pakkelapp uten at du venter på pakke? Får du melding om stengt konto i en tjeneste du ikke bruker? Stopp opp og tenk to ganger.

Dersom man har blitt utsatt for svindel, kan man reklamere til banken.

– Har du klikket på en lenke og fylt ut informasjon på en svindelside, må du sperre kortet og ta kontakt med banken. Du må sjekke konto om du er belastet noe du ikke er kjent med, og eventuelt reklamere, sier Knoph Askeland.

På Forbrukerrådets nettsider er det flere tips om hva man kan gjøre om man mistenker man er svindlet.

Mer fra Dagsavisen