Nyheter

Kutter ikke i hurtigbåtruter ennå

Dagens rutestruktur blir opprettholdt fram til oppstart av ny kontraktsperiode i 2023.

Tidligere har Rogaland fylkeskommune varslet kutt i hurtigbåtrutene i fylket, for å spare 40 millioner kroner. Det ble avgjort etter en endring i beregningsmåten for kystfylker fratok Rogaland 90 millioner kroner til båtruter.

Tirsdag ble det klart at tidligere varslet rutekutt utgår, og at dagens struktur blir opprettholdt fram til oppstart av ny kontraktsperiode i 2023. Det ble avgjort i fylkesutvalgets behandling av saken.

– I den vedtatte økonomiplanen er besparelsen på 40 millioner først lagt inn fra og med 2023. De mindre kuttene som var foreslått før 2023 dekkes innenfor budsjettet til Kolumbus, forklarer Tom Kalsås, gruppeleder i Arbeiderpartiet til RA.

Dersom forslaget til kommuneproposisjon nå blir vedtatt på Stortinget vil Rogaland «få tilbake» cirka 33 av de 80–90 millionene fylkeskommunen mistet da inntektssystemet ble lagt om for et par år siden, og fylkeskommunen vil få halvparten av dette beløpet allerede neste år, ifølge Kalsås.

– Vi vil fortsatt mangle cirka 50–60 millioner, noe som utvilsomt er krevende for den økonomiske situasjonen for fylkeskommunen, men behovene for kutt slik det var lagt opp til i økonomiplanen vil være betydelig redusert, forsikrer han.

Fra fem til fire båter

På tirsdagens møte i fylkesutvalget ble det bestemt at konkurransegrunnlag for hurtigbåtkontrakter med oppstart 1. januar 2023, bør baseres på «ruteforslag 3» for Ryfylkebassenget, og at forslag til justeringer omtalt som «alternativ 4» i høringsinnspill fra Sauda og Suldal kommune vektlegges og tas høyde for så langt som mulig.

– Hvorfor var «ruteforslag 3» det beste alternativet?

– Grunnen til at vi ønsker «ruteforslag 3» er at dette alternativet i størst mulig grad opprettholder dagens struktur og sikrer et fortsatt godt og effektivt hurtigbåttilbud for at folk skal komme seg effektivt til og fra skole og jobb. Samtidig får vi til noen besparelser med dette forslaget, hvor den største endringen er at en reduserer antall båter fra fem til fire båter, sier Kalsås.

Han er fornøyd med utfallet i saken.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi etter en god og grundig prosess, hvor vi har lyttet til involverte kommuner og de som bruker båtene daglig, har klart å lande et nesten enstemmig vedtak hvor vi får til en løsning som sikrer et fortsatt godt hurtigbåttilbud i hele Rogaland. Jeg vil takke alle som har engasjert seg og bidratt til at vi fikk til et så godt utfall i denne krevende saken, sier Aps gruppeleder.

– Ingen ruter å miste

I februar snakket RA blant annet med Astrid Todnem som bor på Hellesøy som levde i frykt for harde kutt i rutene. Hun er lettet over å høre at dagens rutetilbud får bestå til 2023.

– Vi er veldig glade for at vi får opprettholdt tilbudet sånn det er i dag, sier Todnem til RA.

Hun påpeker at Hellesøy er en del av Storhaug bydel.

– Vi har kjempet for å ikke få redusert tilbudet. Vi vet hvor vi har valgt å bosette oss, og selv om vi hadde fortrukket enda flere avganger har vi klart å leve med det tilbudet vi har. Men, vi har ingen ruter å miste, forklarer Todnem.

Mer fra Dagsavisen