Nyheter

McDonalds-veteran hedres for innsats

Eieren av McDonalds i Stavanger får annerkjennelse for innsatsen han har gjort for barn og unge i regionen.

Ronny Sigbjørnsen fra Stavanger har i 30 år jobbet med McDonalds. I dag driver han totalt ti restauranter fra Stavanger til Arendal, med til sammen 650 ansatte. Noe av det han brenner mest for, er at barn og unge skal ha gode oppvekstsvilkår.

Det er innsatsen for barn og unges aktivitetstilbud i lokalmiljøet som gjør at Sigbjørnsen nå blir løftet frem i en nasjonal reklame-kampanje. McDonald’s løfter frem noen utvalgte, lokale franchisetakere som gjør en særlig innsats for å skape gode lokalmiljøer i kampanjen.

– Jeg synes det er veldig viktig at barn og unge har et godt fritidstilbud i lokalmiljøet. Vi har en del McDonalds-restauranter i lokalmiljøene rundt om kring, og det er viktig for oss å være med å bidra til aktivitet for barn og ungdom, sier Sigbjørnsen til RA.

Han mener organiserte fritidsaktiviteter kan utgjøre en enorm forskjell for mange unge.

– Jeg mener at det er avgjørende for en god oppvekst å ha et sted der du kan møte venner og få brukt energien din til noe produktivt. Derfor er dette så viktig for meg, sier han.

– Hvordan synes du det er få denne oppmerksomheten for innsatsen du gjør?

– Det er kjekt med oppmerksomheten, men uavhengig av det er det viktigste at ungdommer har plasser det er trygt og godt i nærmiljøet hvor det er aktiviteter.

Fotball og korps

Gjennom dugnadsarbeid og økonomisk bistand har Sigbjørnsen og teamet hans blant annet bidratt til å støtte Viking, Vipers Kristiansand, Sola håndball og Stavanger Oilers. De har også støttet lokale sykehus og inkluderingsprosjekter. I tillegg støtter de årlig Stine Sofies Stiftelse, gjennom å arrangere veldedighetskamper.

– Det er mye vi ønsker å støtte, så vi prøver å spre oss litt bredt blant små og store idrettsforeninger og klubber. I samarbeid med for eksempel Oilers har vi også arrangert veldedighetskamper, der alle pengene går uavkortet til Stine Sofies Stiftelse. De gjør en utrolig viktig jobb for å trygge barns oppvekst og rettigheter, og det føles veldig meningsfullt å støtte dem, sier han.

Han forteller også om at de støtter korps, forskjellige idrettslag, toppidrett og andre prosjekter.

– McDonalds er ikke et fritidstilbud

Reklamekampanjen til McDonalds heter “Ikke heng på McDonalds,” og rulles denne uken ut på TVer og kinoer over hele landet.

Budskapet i reklamefilmen er at ungdom oppfordres til å “henge i hallen” og ikke på McDonalds.

– Vi oppfordrer til at ungdom skal ha gode fritidstilbud. Det å henge på McDonalds er ikke en fritidsaktivitet, men de er hjertelig velkommen på besøk. Vi oppfordrer ikke til å henge i bymiljø, utenfor kjøpesenter og restauranter, men vi vil svært gjerne ha ungdommen på besøk, forklarer Sigbjørnsen.

– For mange unge er McDonald’s et naturlig møtested på fritida. Vi ønsker så klart ungdom velkommen til oss både som gjester og ansatte, men samtidig vil vi at de skal ha givende aktivitetstilbud på fritida. Et godt fritidstilbud gjør at unge kan utvikle seg, lære samhold og øke sin sosiale kompetanse. Derfor er vi veldig takknemlige for den fantastiske jobben Ronny og teamet hans gjør, sier Senior marketing manager i McDonald’s Norge, Mari Husby, i en pressemelding.

Nordisk annerkjennelse

Tidligere i år høstet Sigbjørnsen og teamet hans nordisk annerkjennelse for sitt lokale samfunnsengasjement som vinner av prisen Hands Family Award. Denne deles ut av McDonald’s på et nordisk nivå til en person eller et team som på en eller annen måte har gjort verden til et bedre sted.

– Det er selvfølgelig veldig stas å få annerkjennelse for den lokale innsatsen man har gjort over mange år. Å gi tilbake til nærmiljøet er en del av McDonald’s sitt DNA. Vi er mer enn bare burgere, sier Sigbjørnsen.

Mer fra Dagsavisen