Her er det det sakset fra regjeringens presentasjon av pengebruken på samferdsel:
Regjeringen prioriterer i hovedsak midler til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Det planlegges å bruke midler til blant annet:
* å starte opp byggingen av ny gang- og sykkelvei gjennom Espelandssvingene på E134, Vindafjord kommune
* forsterket midtoppmerking og tiltak mot utforkjøring på flere delstrekninger på E134, Haugesund kommune
* å videreføre utbedringen av Hjelmeland og Nesvik ferjekaier på rv. 13. På sambandet skal det settes i drift verdens første hydrogen-elektrisk ferje i 2021, Hjelmeland kommune
* å videreføre arbeidene med en rekke tiltak mot utforkjørings- og møteulykker på E39
* utbedring av Håklepptunnelen på E39, Bokn kommune
* gjennomføring av flere tiltak mot utforkjøring
LES OGSÅ: Bru og Nybø presenterer statsbudsjettet i Stavanger
Utvikler Jærbanen
Jærbanen får rundt 41 millioner kroner til å videreutvikle dagens togtilbud på Jærbanen. 21 millioner kroner går til planlegging og avklaringer på kommunedelplannivå for et mulig dobbeltspor på strekningen Sandnes-Nærbø, i tråd med byvekstavtalen for Nord-Jæren. 10 millioner kroner er satt av til planlegging av vendespor på Ganddal.
Regjeringen foreslår også 10 millioner kroner gjennom byvekstavtalen for Nord-Jæren til planlegging av tiltak for å bedre atkomsten til Sandnes stasjon. Det skal etableres gode overgangsløsninger mellom jernbanen og annen kollektivtransport på stasjonen. Nye trapper og heiser legger til rette for universell utforming.
LES OGSÅ: Dette får Rogaland mer av i statsbudsjettet
Avventer Rogfast
Regjeringen har ingen nye penger for Rogfast-prosjektet. Som kjent skal det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av finansieringsopplegget, og kostnadssiden gås gjennom på nytt, før samferdselsdepartementet kommer tilbake til Stortinget. Det tas sikte på at dette kan skje i løpet av 2020, melder regjeringen på egne nettsider.
For Ryfasts del brukes nye penger på sluttfinansiering, og midlene i 2021 vil bli brukt til å sluttføre arbeidene i Hølleslitunnelen.
* Staten bidrar også som avtalt til den bompengefinansiere byvekstavtalen. Ny byvekstavtale for Nord-Jæren trådte i kraft i august 2020. I 2021 er det satt av følgende statlige bidrag til avtalen:
* Om lag 290 millioner kroner til å videreføre utbyggingen av flere delstrekninger på E39 Sykkelstamveien, blant annet på strekningen Sørmarka–Smeaheia.
* Om lag 229 millioner kroner i belønningsmidler som blant annet går til drift av kollektivtransport.
* Om lag 710 millioner kroner til utbyggingen av Bussveien der staten dekker 50 prosent av kostnadene.
* Om lag 171 millioner kroner i tilskudd for å øke det statlige bidraget til Bussveien til 66 prosent i tråd med bompengeavtalen fra 2019. Halvparten av tilskuddet er øremerket reduserte bompenger. Den andre halvparten er øremerket bedre kollektivtilbud.
* Om lag 52 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk som vil gi pris- og takstreduksjoner.
* Om lag 10 millioner kroner til å fullføre planleggingen av tiltak på Sandnes stasjon, i tråd med byvekstavtalen for Nord-Jæren.