Nyheter

EUs fjerde jernbanepakke inn i EØS-avtalen: – Ingen fordeler

Regjeringen vil ha EUs fjerde jernbanepakke inn i EØS-avtalen. Det kan få store konsekvenser.

– Vi frykter at flytting av myndighet fra lokalt til overnasjonalt nivå vil gi mindre lokal innflytelse og spillerom i framtiden, sier Fredrik Nilssen, hovedtillitsvalgt for lokførere i på Sørlandsbanen, til RA.

Han forklarer at poenget med jernbanepakken er å standardiserer sikkerhetsregelverk godkjenninger og tillatelser innad i EU.

– I dag er det Jernbanedirektoratet som forvalter konkurransen på jernbanen og som sitter med handlingsrommet til å gjøre tilpassinger som en følge av lokale innspill fra kommuner, fylker og togoperatører, påpeker Nilssen.

Jernbanepakken vil gi denne myndigheten til EUs jernbanebyrå (ERA), hvor Norge ikke har stemmerett. Eventuelle klager må i siste instans behandles i EU-domstolen, hvor Norge ikke har dommere.

– Så lenge Norge åpner for at EUs togselskaper kan konkurrere i Norge, og har bestemt å innføre samme signalsystem som EU, har vi ikke behov for denne jernbanepakka. Den gir oss ingen fordeler, sier Nilssen.

LES OGSÅ: Togstreiken: – Vi er redde for sikkerheten

– Handler om penger

Lederen for Lokomotivpersonalets forening i Stavanger, Holger Forsberg, frykter at pakken vil svekke lønns- og arbeidsvilkår.

– Når det er kommersielle aktører som styrer jernbanen, handler det om å tjene mest mulig penger til eieren. Da er de opptatt av at vi ikke skal gå opp i lønn, og rettigheter og goder kan bli fjerna, sier han.

Han peker også på at hvis EU og ERA får mer makt over norsk jernbane kan det være et tidsspørsmål før man får et felles jernbanespråk i Europa.

– Det vil gjøre det enklere å bruke arbeidskraft med opplæring fra andre land, som kan ansettes i bemanningsselskaper og hentes inn for å jobbe i Norge slik både Vikarbyrådirektivet og Utstasjoneringsdirektivet legger opp til. Dette vil ikke skje over natten, men jernbanepakke 4 legger opp til en slik gradvis utvikling, sier Forsberg.

Fakta om EUs fjerde jernbanepakke

  • Er en jernbanereform som ble vedtatt i EU i 2016.

  • Regjeringen har nå bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.

  • Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.

  • Reformen innebærer at nye fullmakter overføres til EUs jernbanebyrå ERA.

  • Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget har sendt en rekke spørsmål til samferdselsministeren om saken. Komiteen møtes på tirsdag for å diskutere videre og ventes da å bestemme seg for å utsette den endelige beslutningen i saken til i høst.

  • Kilde: NTB

Les mer om fjerde jernbanepakke her.

Mer fra Dagsavisen