Nyheter

Vil ha færre cruiseskip

Stavanger er blitt helårshavn for cruise. Antall skip og passasjerer øker kraftig. Nå vil MDG bremse kraftig.

Kort tid etter at bystyret i november vedtok mål om reduksjon av klimagasser med 80 prosent fram mot 2030, kommer tallene for cruisetrafikken i 2018 og anmeldte anløp i 2019. Trafikken øker fra 186 anløp til 242 anløp, totalt 56 anløp. I snitt er det større skip som kommer, slik at antall passasjerer øker enda mer (se faktaramme). Dessuten: Nå kommer det skip også i vintermånedene.

– Det er hårreisende og bekymringsverdig å høre at økningen er så stor. Det er ikke forenlig med målene om kraftig nedgang i klimautslipp, sier gruppeleder Daria Maria Johnsen i MDG til RA.

Forurenser

Hun mener cruisetrafikken må reduseres, og viser til at cruise gir mest forurensing per reisekilometer av alle reisetyper.

– Cruiseskipene forurenser til og med mer enn fly, sier gruppelederen.

Hun viser også til at et cruiseskip til kai i Vågen i gjennomsnitt slipper ut like mye nitrogenoksider (nox) som 13.000 biler i løpet av et døgn.

– I tillegg kommer støy og andre ulemper for byens befolkning, som gir uttrykk for at de kveles langsomt. Cruiseskipene må ut av Vågen, sier MDG-lederen.

Kvalitet foran mengde

Hun mener redusert cruisetrafikk vil ha en rekke positive effekter også for næringslivet.

– Vi må legge vekt på kvalitet foran kvantitet. Opplevelsen av Middelalderbyen vil bli mye bedre med færre besøkende, mindre trengsel, noe turistene også vil sette pris på. Et mer fristende visuelt inntrykk med småbåter og veteranbåter i stedet for cruiseskip vil også gjøre det mer fristende å besøke sentrumskjernen, sier Johnsen.

– Det blir flere mindre forurensende skip, for eksempel LNG-skip. Dessuten er cruisetrafikken viktig for handelsnæring og andre arbeidsplasser i Stavanger?

– Helt ren blir trafikken uansett ikke, og vi må si nei til de eldste og mest forurensende skipene. Vi må anerkjenne at cruise gir arbeidsplasser og handel, men jevnere anløp gjennom hele året vil gi større forutsigbarhet og mindre variasjoner, en fordel også for næringslivet, sier Johnsen.

– Må stille krav

Lederen i styret for Stavanger interkommunale havn, Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø, viser til at havnebyene arbeider for å samles om å sette krav til cruisenæringen.

– Det er helt åpenbart at vi må få ned utslippene, og det er viktig å sette krav til miljøtiltak for cruisenæringen, sier hun til RA.
Hun peker på at Oslo kommune har tatt initiativ til en felles tiltaksplan. De viktigste cruiseskipshavnene i Norge, som Stavanger, Bergen, Trondheim, Ålesund og Geiranger, er med på dette arbeidet, og resultatet vil bli presentert i løpet av vinteren.

– Cruisenæringen gir verdiskaping og arbeidsplasser, men vi må stille krav for å få ned utslippene. Havnene må samarbeide, fordi vi felles har langt sterkere muligheter til å påvirke, sier Sagen Helgø.

– Utviklingen går raskt

– Samtidig er det en motsetning mellom økt cruisetrafikk til Stavanger og bystyrets mål om å redusere utslippene av klimagass med 80 prosent fram mot 2030?

– Det er avhengig av om man får cruisetrafikken til å bli mer miljøvennlig eller ikke. Får man til det, vil situasjonen være en helt annen, og utviklingen går raskt på dette området, sier Sagen Helgø.

LES OGSÅ: – Cruise-eksos «trylles» bort

Glede i havnevesenet

Havnevesenet er fornøyde med økningen i cruiseanløpene.

– Det har vært satset på cruiseturisme i Stavanger i godt over ti år. Det er en politisk beslutning, sier havnedirektør Merete Eik.
Hun peker på at økningen har skjedd over lang tid, og registrerer at hele året nå tas i bruk, noe som har vært en bevisst satsing for havnevesenet.

– Det er bra for både by, havn og region at de besøkende blir spredt mer ut over hele året, sier Eik til RA.

Antall cruiseskip har steget sakte, men sikkert, før det nådde sin topp i 2013. De neste årene var det en liten nedgang, men i 2016 og oppover har det igjen vært en jevn stigning.

– Vi har jobbet med å spre aktiviteten ut over hele året. Det er jo et par hundre dager i året der det ikke ankommer cruiseskip, sier Eik.

En halv million passasjerer

Basert på tall fra slutten av november 2018 var det 185 anløp av cruiseskip med en kapasitet på 350.000 turister. I 2019 har 242 cruiseskip bestilt havneplass i Stavanger, og skipene har en samlet kapasitet på 507.000 personer.

– Antall potensielle passasjerer stiger mer enn økningen i antall skip, fordi det ankommer flere store skip i 2019 enn tidligere, sier Eik.
Hun legger vekt på at flere skip bruker mer miljøvennlige LNG som drivstoff, og peker på planene om landstrøm i Vågen i samarbeid med Rosenberg WorleyParsons.

Dyrere for de som forurenser mest

Stavanger Interkommunale Havn samarbeider med de største norske cruisehavnene og DNV GL (tidligere Veritas) om en modell, Environmental Port Index (EPI), for å beregne skipenes miljøpåvirkning i cruisehavnene.

– Cruiserederier som retter oppmerksomheten på reduserte utslipp til luft vil bli premiert med lavere pris på kaileien, det motsatte for dem som ikke har dette fokuset, sier maritim sjef Trond Andersen i havnevesenet.

Et uttalt mål er at dette skal tilrettelegge for større åpenhet rundt cruisenæringen, og det de faktisk gjør for å redusere sine utslipp mens skipene er i havn.

– Ordningen innføres i Stavanger, Bergen og flere andre cruisehavner kommende sesong. Samtidig vil vi fortsette med Environmental Ship Index (ESI) for å gi miljørabatter, sier Andersen.

LES OGSÅ: Nasjonal enighet om å nekte cruise-verstinger til norske farvann

Mer fra Dagsavisen