Nyheter

Ber om ja/nei-fullmakt til byvekstavtalen

I mandagens bystyremøte i Sandnes tar ordfører Stanley Wirak (Ap) opp et forslag i en orienteringssak hvor man ber bystyret om fullmakt til å reforhandle byvekstavtalen.

Verken Wirak eller flertallet i Sandnes bystyre ønsker rushtidsavgift.
–Jeg ber om fullmakt til å si ja eller nei, slik at jeg slipper å løpe fram og tilbake til bystyret. Jeg skal ha tett dialog med gruppelederne i partiene, sier Wirak.

Wirak og Sandnes har to valg. Reforhandle byvekstavtalen til en for Sandnes tilfredsstillende avtale, som betyr uten rushtidsavgift. Det andre utfallet er at Sandnes trekker seg fra byvekstavtalen.

Ukjent konsekvens

– Hva er konsekvensen dersom Sandnes trekker seg?

– Mitt hovedspor er ikke å ødelegge avtalen. Mitt hovedspor er å få bort rushtidsavgiften. Vi vil ikke på død og liv ut av byvekstavtalen. Om vi ikke får vekk den, så får vi se hva som skjer, svarer Wirak.

– Men du må vel ha tenkt på konsekvensen?

– Vi har tenkt på det. Konsekvensen er at vi ikke får finansiering til prosjektene våre fra staten. Men vi har folket bak oss. Folket ønsker ikke rushtidsavgift, svarer Wirak, som sier det er uaktuelt at Sandnes trekker seg uten reforhandlinger først.

LES OGSÅ: Ferske trafikktall viser 15 prosent nedgang i rushtiden og 10 prosent nedgang i døgnet.

Avklaring på møtet

Thor Magne Seland (H) synes det er bra at forslaget til Wirak ble presentert før bystyremøtet.

– Foreløpig er vi flere som tolker forslaget ulikt i posisjonen. Det kan vi få avklart når vi kommer til møtet. Konsekvensen av å trekke seg ut er fortsatt like uavklart som tidligere. Vi har etterspurt det flere ganger. Nå har administrasjonen i bymiljøpakken kommet med noen tall, det er et skritt videre. Men nullvekstmålet er like uavklart. Så her må alt på bordet, sier Seland.

Opposisjonen stiller seg bak Wirak.

– Vi i opposisjonen har gitt ordføreren fullmakt gjennom vårt forsalg i forrige bystyre til å fporhandle om alle punktene han har tatt opp. Både portefølje, besparelser på prosjektene og rushtidsavgift. Det står vi fortsatt på, sier Seland.

Wirak sier at alle steiner skal snus for å fjerne rushtidsavgiften.

– Å ta bort rushtidsavgiften koster fire milliarder kroner. Man kan utvide innkrevingsperioden med 3,3 år. Jeg ser også at Trondheim bygger bussløsninger til en brøkdel av det vi gjør. Ingenting av dette er nøyaktig. Men vi må se på om vi har for dyre løsninger. Det enkle er ofte det beste. Et forslag kan være å la å ha egne bussfiler noen steder, og heller bruke dagens kollektivfelt – og la bilene få rødt lys når bussen kommer, sier Wirak.

DEBATT-KRANGEL: «Eks-statsråd med selektiv hukommelse»

OG: Solvik-Olsen: «Når NAF blir Aps talerør»

Mer fra Dagsavisen