Nyheter

Kan bli vanskelig å snu betalingsretningen på Bybrua

Et enstemmig bystyre i Stavanger vedtok i mai at betalingsretningen i bomstasjonen på Bybrua til Hundvåg må endres. Medlemmene i styringsgruppen til Bymiljøpakke Nord-Jæren er ikke like begeistret.

Mandag sendte Christian Wedler (Frp) et brev til samtlige medlemmer av styringsgruppen for bompakkene på Nord-Jæren, Bymiljøpakken. I brevet minner Wedler styringsgruppen om at enstemmig Stavanger bystyre ønsker å endre betalingsretningen til bomstasjonen på Bybrua fra Stavanger sentrum til Hundvåg.

«Jeg forventer full støtte til bystyrets enstemmige vedtak», skriver Wedler blant annet i brevet.

Vil ha betaling fra sentrum til Hundvåg

Det var Frode Myrhol i partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) som tok opp problemstillingen i interpellasjon i bystyret i mai. Myrhol ba bystyret om å endre betalingsretningen. I dag skal bilister betale når de kjører fra Hundvåg til sentrum. Myrhol vil ha betaling fra sentrum retning Hundvåg.

LES OGSÅ: Bomstasjon-striden: Disse blir hjulpet – disse må avvente

Dette var bystyret med på, og nå minner Wedler ordførerne i nabokommunene om vedtaket gjort av stavangerpolitikerne.

– Selv om Frp i Stavanger aldri har stemt for bom, og alltid stemt mot, er vi opptatt av at den urettferdigheten som rammer Hundvågs befolkning må rettes opp i. Vedtaket i bystyret i Stavanger bør veie tungt. Jeg forutsetter at det følges opp og at ikke noen andre kommuner blokkerer Stavangers ønske, sier Wedler til RA.

Det kan bli lettere sagt enn gjort.

– Bør evalueres om ett år

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) vil i utgangspunktet se på det om ett år, når bomringene og plasseringen av bomstasjonene skal evalueres.

– Dette hører hjemme, og er mest relevant i evalueringen om ett år. Det er min tilnærming her og nå. Jeg har fått spørsmål om flytting av bomstasjoner, og jeg har da svart at det tas i evalueringen. Mitt utgangspunkt er det samme nå, men jeg skal selvsagt snakke med de andre ordførerne og ta dialogen med dem, sier Ege Tengesdal.

Styringsgruppen har møte 30. august.

LES OGSÅ: – Klart bom-raseriet gjør inntrykk

Sola-ordfører Ole Ueland (H) er også skeptisk til å endre betalingsretningen på Bybrua.

– Jeg har ikke sett brevet ennå, men dette har vært oppe tidligere og vurdert – og da har jeg ikke vært positiv til å endre. Det vil svekke økonomien i pakken. Om det ikke foreligger ny informasjon så tror jeg det er vanskelig å få dette til, sier Ueland.

Heller ikke ordfører i Randaberg, Kristine Enger (Ap), har fått lest brevet.

– Dette er helt nytt for meg, og det er første gang jeg hører problemstillingen. Jeg kjenner ikke argumentene for eller mot endring, eller hva som er diskutert i Stavanger. Jeg må først ha mer informasjon før jeg tar stilling til dette, sier Enger.

LES OGSÅ: Han startet anti-bomgruppen som nå har 32.000 medlemmer: – Det er tydelig at det er et folkeopprør

– Viktigere ting å avklare

Sandnesordfører Stanley Wirak (Ap) synes det er unødvendig av Wedler å sende brev. Wirak forstår viktigheten med betalingsretningen for innbyggerne på Hundvåg, men minner om at det er «viktigere ting å avklare» før Bybrua-spørsmålet.

– Jeg kjenner ikke til detaljene i saken, og jeg må først få en sak på sakskartet før jeg kan si noe mer. Det er blir vanskelig å sture ut ifra brev som sendes rundt omkring. Jeg avventer til saken kommer opp på ordinær måte, sier Wirak.

Sandnesordføreren mener det er viktigere ting å få avklart. Wirak har tidligere i RA og andre aviser uttalt at han først og fremst vil få en avklaring på «hvem som bestemmer for hele bompengepakken»,

– Veidirektøren sier at vi skal holde oss til stortingsproposisjonen. Statsråden sier vi her lokalt bestemmer selv. Denne uvissheten kan vi ikke leve med, sier Wirak og fortsetter:

– Har vi her lokalt lov til å kutte i rushtidsavgiften, så må vi få en diskusjon på det. Eller er dette noe Stortinget bestemmer? Samferdselsministeren må fortelle oss hva som er gjeldende. Hvem bestemmer over bompakkene? Stortinget, departementet eller oss her lokalt?

LES OGSÅ: Politiet: – Godkjenner bom-aksjonen på Bybrua

Wiraks tre alternativer

Wirak mener det er tre alternativer:

– Én er at vi kutter hele bomringen. Det betyr at vi går glipp av all veibygging i vår region.

– Det andre er å ikke gjøre noen endringer. Da blir det vanskelig for barnefamilier. Ja, vi var med på dette, men vi må tørre å snu.

– Det tredje er å kutte ned på rushtidsavgiften. Det er den som svir for folk.

Håper å treffe ministeren

Wirak har bedt om et møte med samferdselsministeren.

– Vi kan ikke lenger kommunisere med hverandre i avisene. Den 30. august skal vi ha forhandlingsmøte. Jeg forventer at det da kommer noen fra departementets politiske ledelse, sier Wirak.

– Det brukes fem milliarder bompengekroner i veibygging, europa- og riksveier. Det er «hans veier» og det er overskridelser som ikke vi her lokalt vil være med på å betale. Ministeren sier han ikke vil ha bompenger, men hvor skal han få disse fem milliardene fra? Her er det mye som må avklares før vi kan ta stilling til Bybrua. Forutsetningene til hele bompakken er borte. Sykkelstamveien skulle finansieres hundre prosent av statlige midler. Nå må vi i stedet kjempe om en pott, mot mange andre i Norge, sier Wirak.

Han får støtte fra fylkesordfører Ege Tengesdal.

– Bymiljøpakken og byvekstavtalen er en trapartsavtale mellom staten, fylket og kommunene. For meg er det for enkelt å bare peke på oss her lokalt – at det er opp til oss å endre. Det er tre parter som har forhandlet fram avtalen. Her må statsråden være med å ta ansvar. Det er viktig å få avklart hva som er gjeldende, sier Ege Tengesdal.

LES OGSÅ: – Gruppen risikerer å ende opp som en tom protest

Mer fra Dagsavisen