Nyheter

Mange meninger om Pedersgatas framtid

Nærmere 100 mennesker møtte opp for å diskutere Pedersgatas fremtid tirsdag kveld. Det var enighet om mye, men det store spørsmålet var: skal bil eller sykkel prioriteres?

Bilde 1 av 3

Næringsdrivende, beboere og brukere av Pedersgata var samlet på Metropolis tirsdag kveld for å diskutere gatens framtid.

Møtet var politisk bestilt, og bakgrunnen er at Stavanger kommune skal sette i gang et toårig prøveprosjekt for å legge bedre til rette for syklende. Før prosjektet går i gang ønsker de å få innspill fra publikum for å høre hva deres behov og ønsker for Pedersgata er. Det skal så lages en oppsummering av innspillene, som skal presenteres for politikerne.

LES OGSÅ: I kamp om Pedersgatas framtid

Attraktivt område

Fredrick Haaland er leder i Øvre Blåsenborg beboerforening. For ham er det viktigste å ha en gate som er innbydende.

– Det må bli en gate folk ønsker å oppholde seg i, og ikke bare en gate hvor du kjøper en kebab og går igjen. Samtidig er det viktig å beholde det som har gjort Pedersgata til Pedersgata, som for eksempel alle take away-plassene, sier Haaland.

Han mener noe må gjøres med trafikken, men at det må bli opp til politikerne å bedømme hva. Når det gjelder resten av gaten, håper han på flere spisesteder, mer belysning og mer beplantning.

– Jeg håper på en fortsettelse av den positive trenden som har vært de siste årene. Pedersgata har jo tatt seg kraftig opp, og jeg håper det blir et enda mer attraktivt område å oppholde seg i, sier han.

Han mener de som bestemmer bør se østover for å lære.

– I Stavanger øst har de fått det til. Nå er det en plass folk drar til. De har Tou scene, Ostehuset, Fermenten og litt midt imellom. Der kan du sette deg på fortauet og ta deg en matbit, men det er ikke noe du har lyst å gjøre i Pedersgata i dag, sier Haaland og ler.

LES OGSÅ: Base bygger leiligheter i Pedersgata

– Enveiskjøring dreper Pedersgata

De frammøtte ble delt i inn i grupper for å diskutere, og mot slutten av møtet ble ideene presentert. Blant de frammøtte var det enighet om det meste; mer gatelys, mer grønt, mer kunst, mer liv og et bredere og bedre tilbud i gaten generelt. Om det er bil eller sykkel som skal prioriteres, var det derimot større uenighet om.

Enkelte mente enveiskjøring var den beste ideen, mens andre mente trafikken bør forbli som i dag, og at en eventuell sykkelvei kan legges til Nedre Dalgate, veien ovenfor Pedersgata. For å løse problemet med for høy fart gjennom gata, ble flere fartsdumper foreslått av noen.

– Jeg ønsker ikke enveiskjøring. Jeg har heller tro på fartsdumper, og eventuelt mer og bedre kollektivtilbud gjennom gata, sier Michelin-kokk ved Sabi Omakase, Roger Asakil Joya.

Han tror enveiskjøring kan føre til dårligere omsetning for de næringsdrivende, og at det fort kan hope seg opp i gatene rundt, som for eksempel i Verksgata.

– Med enveiskjøring dreper du Pedersgata og tar den tilbake til slik den var for 20 år siden, sier Joya.

LES OGSÅ: Se bilder: Nytt liv til gamle toaletter på Nytorget

Bedre utnyttelse av gaten

Kenneth Wongkham, som driver Original Thai, er uenig.

– Jeg mener vi bør få enveiskjøring, sykkelsti og bredere fortau på den ene siden av Pedersgata. På den måten blir det en slags gågate på den ene siden og mulighet for å kjøre bil på den andre. Da får vi utnyttet hele gaten på en god måte, sier Wongkham, som både eier, driver og bor i Pedersgata.

Han tror enveiskjøring vil påvirke driften positivt.

– Det er en fantastisk fin gate, og det hadde vært flott med bredere fortau og grønne lunger langs gaten, sier han.

– Men nå må vi snart få ting gjort, ikke bare snakke om det, legger han til.

LES OGSÅ: Kronikk: Ikke plass til bilen over alt

Viktig bindeledd

Målet med kveldens møte var å få oversikt over hvilke behov og tanker folk i, og rundt, Pedersgata har, ifølge Tor Brynjar Welander, prosjektleder for sentrumsplanen.

– Pedersgata er et viktig bindeledd mellom sentrumskjernen og Stavanger øst. Målet med hele sentrumsplanen er at vi blant annet ønsker å styrke bylivet i gatene, og det viktigste for å skape liv er de som er der, driver der og bor der, sier Welander.

Han mener gaten må få styrket sykkeltilbudet, og at det må være lavere biltrafikk.

– Det er viktig at det er forutsigbart og oversiktlig for dem som kjører, og i sentrumsplanen er det foreslått enveiskjøring i Pedersgata, sier han.

Sentrumsplanen skal på høring mellom 2. februar og 18. mars, og blir endelig vedtatt før sommeren.

– Vi bruker det vi finner ut i dag for å gi anbefalinger videre til prøveprosjektet og sentrumsplanen, sier Welander.

LES OGSÅ: Kronikk: Grep for gode byrom

Viktig å lytte

Prosjektleder for kommunens prøveprosjekt, Rune Kyllingstad Kvalvik, sier formålet med prøveprosjektet er å synliggjøre Pedersgata som sykkelrute.

– Selv om det er syklistene som får oppmerksomhet, er det også viktig å ivareta de som går og kjører, sier Kvalvik.

– Det er viktig å lytte til beboerne, brukerne og de næringsdrivende fordi de hører til i gaten, og dette angår dem i stor grad, legger han til.

Mer fra Dagsavisen