Stavanger

Lervigbryggeriets redningsmann

Mike Murphy var ikke gammel nok til å kjøpe øl i USA. Derfor brygget han like godt sine egne dråper. Nå skal den anerkjente ølbryggeren hindre nedleggelse av Lervig Aktiebryggerier.

Bilde 1 av 3

Kun få uker etter at Ringnes la ned Tou bryggeri i 2003, ble protestølet Lervig lansert for salg. Ramaskrikene og den lokale mobiliseringen som fulgte etter Ringnes upopulære avgjørelse, ga håp om at det var kommersielt grunnlag for en egen ølproduksjon i Stavanger.

Så feil kan man ta. I «toppåret» 2004 ble det «kun» 140.000 kroner i minus. Det vokste til 11,4 millioner kroner med rød skrift i fjor. Siden 2003 er det samlede underskuddet på drøye 48 millioner kroner. Dermed er Lervig foreløpig et prosjekt holdt i live av velvillige eiere med aksjonær og medgründer av Skagenfondene, Kristoffer Stensrud, i spissen.

I fjor blinket Stensrud og resten av Lervig-styret ut en dansktalende amerikaner som Lervig-ølets redningsmann.

- Klart jeg er bekymret for framtiden. Jeg er blitt gitt et stort ansvar, men dette bryggeriet har et enormt potensial, sier Mike Murphy til Rogalands Avis.

Forelskelse

39-åringen burde vite hva han snakker om. Han anslår å ha omsatt 300-400 av sine øloppskrifter til ølprodukter. Amerikaneren beskrives av ølkjennere som en kunstner, en som lager ufattelig bra øl, internasjonalt anerkjent bryggerimester, ølkjendis og en som kan bli stoppet på gaten for å bli avbildet sammen med svorne øltilhengere.

Murphy visste at «Lucky Jack» ville bli en salgssuksess allerede før lanseringen under Gladmatfestivalen i fjor.

Mike Murphy er blant de nominerte til Firsprangprisen. Les mer om prisen, og se hvordan du kan nominere dine egne kandidater her!

I perioder har etterspørselen vært så stor etter den amerikanske Pal Ale'n, at ølfatene i Hillevåg har gått tomme. Totalmarkedet for øl har minsket med om lag 2 prosent i Norge hvert år siden 2009, opplyser Lervig-ledelsen. Mens nedgangen nasjonalt var på 10 prosent i september, klemte Lervig til med en oppgang på 30 prosent i forrige måned sammenlignet med september 2010.

Fjorårssalget på 500.000 liter øl er allerede passert. Det skal øke med anslagsvis 20-25 prosent i år. Mye av hemmeligheten ligger i Murphys forkjærlighet for de litt sterkere typene spesialøl, som du ikke finner i dagligvarehandelen.

Det er også kjærlighet, italiensk sådan, som forklarer hvorfor du kan friste ganen din Murphys rødbrune «Betty Brown», fyldige «Winter Ale», karamellmyke «Barley Wine», tunge «Konrad's Stout» og intense «Rye IPA».

- Som alle andre amerikanske menn som blir lokket til Europa, skyldes det en kvinne, forklarer Murphy, som brygget sine første øldråper 19 år gammel da han ikke var gammel nok til å få kjøpt øl i hjemstaten i USA.

Forelsket satset han på Italia i 1999. Da den lokale baren ikke kunne tilby god nok øl, valgte landskapsarkitekten å sette opp et eget hjemmebryggeri. Så fulgte fire magre år, før han solgte utstyret til Danmark. Murphy flyttet etter og lærte seg dansk som bryggerimester. Våren 2010 ankom han Stavanger. Her er han igjen blitt forelsket, og nylig fikk han sin førstefødte sammen med sin polske forlovede. Nå er planen å bli i Norge i mange år.

- Jeg drømmer også om et eget bryggeri i framtiden, sier Murphy.

Starter øleksport

Nå skal Lervig-produsert øl eksporteres til Danmark og Sverige. Finland står for tur, mens italienske og spanske aktører har varslet sin interesse.

- Da jeg kom hit, følte jeg det var mye negative «vibber». Dette har nå snudd til en positivitet, spesielt blant ølkjennere. Tilbakemeldinger selv fra Sverige og Danmark går ut på at den beste ølen er fra Norge, og at den brygges i Stavanger, sier Murphy, en av 13 nominerte til Årets Ølhund, som deles ut av Bryggeriforeningen på fredag.

Mer fra Dagsavisen