Kultur

Kaizers Orchestra-feber også på vinylfronten: – Jeg har aldri signert så mange plater, sier Janove

Kaizers Orchestra setter rekorder i vinylsalg i Norge med greatest hits-samlingen sin, som de har trykket selv. Å bygge opp et vinyltrykkeri er nemlig noe av det Janove Ottesen syslet med i de ti årene bandet var borte.

Denne uken benket Kaizers Orchestra seg i Oslo for å signere flere tusen vinylplater.

– Det ble syv timers signering i går, 3.400 plater. Har aldri signert så mange! Det har vært tidenes vinylsalg, helt vilt. Det er veldig, veldig kjekt, sier Janove Ottesen til NTB.

Platekompaniet-grunnlegger Rolf Presthus har sett over statistikkene sine, og det tegner til at «Kaizers Orchestra Greatest Hits» kommer til å bli den største vinylutgivelsen på 25 år, når man ser på forhåndssalget.

– Vi forventer å selge ytterligere noen tusen inn mot jul og gjennom neste år. Det tok av så å si umiddelbart etter annonseringen av albumet. Fansen var på med en gang. Kaizers har utvilsomt en unik posisjon i norsk musikk, med noen av de mest dedikerte følgerne som er der ute, sier Lloyd Hektoen, produktsjef for musikk i Platekompaniet, og kaller det «Kaizers-feber».

– Alltid en plan

I alt er det trykket opp 10.000 eksemplarer av den nye vinylutgivelsen med Kaizers Orchestra. Og det på Norges nye og eneste vinyltrykkeri, T-Time Vinyl Plant, som åpnet for tre år siden.

– Jeg er en av grunnleggerne. Vi er små og kan levere raskt, i en tid hvor det ellers er svært lang leveringstid – også fordi de store labelene kupper de få store trykkeriene. Det er gøy, vi har respons fra det internasjonale markedet. Daniel Lanois trykket sin nyeste plate hos oss og sier det er noe av den beste lyden han har hørt – det har han gitt oss lov til å fortelle. Jeg har trykket alle mine soloplater der, og nå denne greatest hits-utgivelsen, sier Janove.

Som med det meste annet Kaizers Orchestra gjør, så er utvalget låter ingen tilfeldighet og svært planlagt.

– Vi valgte det vi selv syntes var essensen av det vi ville vise at vi var og er. Hvilke låter vi lyktes mest med det på, når vi ser på det i etterkant. Vi har en sterk katalog med jevnt høyt nivå, vi er ikke et utpreget hitband – vi er ganske alternative, ikke mainstream. Derfor kunne vi sette sammen dette, der vi selv definerer hvem vi er – og ikke nødvendigvis det publikum hører mest på, sier Ottesen, som synes en greatest hits-plate passer godt å slippe nå.

– Det har gått et helt tiår. Vi vil vekke alle til live og vise hvem vi var og hvem vi er, som en introduksjon til nye generasjoner så vel som en påminnelse til de gamle. Det later til å bli tatt godt imot. Vi har en klar retning fremover. Vi har alltid en plan og en strategi om hva vi vil. Det gjør det lettere å sikte på noe, ellers er det lett å bli en vindhane som bare vimser rundt der vinden blåser, sier han.

Ryddet plass

Comebacket til Kaizers Orchestra ble planlagt i detalj allerede for tre år siden. Så lenge er det nemlig siden alle de 56 konsertdatoene i fire norske byer ble booket. Hvordan har det vært å holde tett?

– Alle har spurt. Det har gått fint – men det ble vanskeligere og vanskeligere de siste par månedene. Det var det vi ville, at det skulle bli spekulasjoner. Det er en markedsføringsstrategi å la folk få oppdage det selv, og ikke bli fortalt det. Vi liker å lage det gøy og spennende og involvere fansen, som kan lete, finne spor – og få en «premie» i den andre enden. Vi har gjort dette mange ganger før. Vi har verdens beste fans igjen, det er helt magisk, sier Janove, som tror suksesscomebacket skyldes tre faktorer:

– Vi bygget en fin karriere de første 15 årene. Så ga vi oss på topp – det er det ikke mange som klarer. Så ventet vi i ti år, uten å forsudle det og spille lite grann. Det fjerde var å begynner å plante frø for å vekke fansen. Da får vi en respons som dette, oppsummerer han.

De ti årene ga Janove Ottesen mulighet til å gjøre de andre tingene han hadde lyst til, og som han ikke kunne gjort om Kaizers-skuta hadde fortsatt å stevne frem:

Han fikk vært mer hjemme med tenåringer og familie, og fikk laget den andre musikken han hadde på hjertet: Det resulterte i seks soloalbum, mange solokonserter og med nytt band, mye teater- og filmmusikk blant annet til «The Mute», som vant Heddaprisen. Han produserte for andre artister, nå senest Morten Abel. Da de andre i bandet fikk tre års forvarsel, klarte alle å rydde plass til Kaizers Orchestra igjen.

Tilbake til kontinentet

– Vi har ambisjoner om å bli bedre enn noen gang. Vi var et av verdens beste liveband for ti år siden, nå vil vi bli det igjen, sier Janove Ottesen uten blygsel. Men medgir at bandet fikk seg en overraskelse over mottagelsen av comebackbeskjeden.

– Vi ble overrasket over hvor fort det gikk! Hvor mange det var som var så raske med å skaffe seg billett i forhåndssalget. Vi hadde booket alle 56 konsertene for tre år siden, og ville ikke slippe alle 56 på en gang, men gjøre det litt av gangen. Da hadde vi et makspotensial, fire helger i hver by. Vi elsker å spille i dette formatet, på scener som gir nær opplevelse, og det er kjekt for publikum. Det var drømmescenarioet vårt. Vi kan bli i samme by over tid, og er på hjemmebane i Norge, sier Janove, og legger til:

– Det er perfekt mengdetrening til neste steg, som selvfølgelig er en Europa-turné som skal slippes etter hvert. Vi har ambisjoner om å bli bedre enn noen gang. Vi var et av verdens beste liveband for ti år siden, nå vil vi bli det igjen.

Kaizers Orchestra begynner å øve sammen igjen i januar. Janove Ottesen sier de skal øve én uke hver måned utover mot konsertrekken, og lover «ny look» – og at alt skal oppdateres.

– Bandet har røtter i tre tiår, det er sterkt. Det betyr mye for oss, vi vokter det med hjertet. Dette har formet livene våre.