Kultur

Lokale festivalsjefer: Tror på en fullverdig festivalsommer

Til tross for to år uten å kunne arrangere store festivaler, står Mablis og Utopia støtt. Selv om pandemien har satt sine spor, er festivalsjefene optimistiske frem mot sommeren 2022. De får støtte av Preben Aavitsland i FHI.

– Den spontane gjenåpningsfesten i Fargegata beviser at det å stå tett i tett med illeluktende folk du ikke kjenner, samtidig som ølen flyr over hodet på deg, definitivt er en av de tingene folk har savnet under pandemien. Det er noe vi med glede legger til rette for – selvfølgelig med en viss kvalitet og komfort, sier festivalsjef Eirin Hjørnevik Sandstad og produksjonssjef Bjørnar Mæland for Mablis til RA.

De tror på en fullverdig Mablis-festival til sommeren, men er samtidig klok av skade, og forberedt på at ting kan snu fort i denne pandemien.

– Selv om pandemien har vært en ufattelig merkelig periode, er vi sikre på at vi kommer til å få til en eller annen form for festival i 2022. Vi håper naturligvis på en festival tilnærmet det vi hadde før pandemien, men dersom det blir umulig, er vi klare for å lage show på de premissene vi blir gitt.

Espen Knoph, festivalsjef for Utopia, har også troen.

– Vi satser mot en fullverdig festival i 2022 og er superklare for å skape en helt ellevill fest i august, sier Utopias festivalsjef Espen Knoph.

Daglig leder i Utopia, Espen Knoph, synes det er trist å møtte avlyse Utopia for andre året på rad.

FHI: – Gode utsikter for sommeren

De er ikke alene om å være optimistiske.

– Utsiktene for å arrangere en fullverdig festival til sommeren er gode. Omikronvarianten ser ut til å gi betydelig mindre alvorlig sykdom enn deltavarianten, men er altså mye mer smittsom. Vi tror mange blir smittet i vinter og dermed får ganske god ekstra immunitet. I tillegg tror vi dette viruset trives dårligere om sommeren, sier Preben Aavitsland, overlege ved Folkehelseinstituttet

Han er likevel smertelig klar over at det er farlig å undervurdere denne pandemien og nevner to scenarioer som kan hindre en sommer fullt av festivaler.

– Det kan komme en ny variant som skyver ut omikron og samtidig gir mye mer alvorlig sykdom. Eller så kan veldig sterke tiltak nå i vinter og vår bidra til at vi skyver omikronbølgen foran oss og at den derfor kommer med full styrke til sommeren og skaper store problemer for sykehusene.

Preben Aavitsland, overlege ved FHI.

Forrige uke kom regjeringen med tiltak som viste at de er i ferd med å erkjenne at denne pandemien er noe vi blir nødt til å leve med. Det støtter Aavitsland.

– Når viruset nå er veldig smittsomt og vaksinasjon ikke kan hindre at man blir smittet, så er effekten av tiltakene hovedsakelig å utsette tidspunktet for når folk blir smittet. Hvis epidemien gir begrenset problem for helsetjenesten, bør det være en høy terskel for tiltak.

Ekstremt krevende

Det har snart vært to år med negative beskjeder og avlysninger for Kultur-Norge. Permitteringene har sittet løst og usikkerheten har vært stor for hele bransjen.

– Det er ikke til å stikke under stol at det har vært ekstremt krevende, utfordrende og vanskelig, sier Espen Knoph.

Han frykter bransjen har gått glipp av mange dyktige personer som følge av permitteringer.

– Permitteringer har ført til en stor flukt av mennesker i vår bransje. Det er mange flinke mennesker som mest sannsynlig ikke vil komme tilbake, fordi de har funnet nye jobber. Det er tungt.

Bjørnar Mæland og Eirin Hjørnevik Sandstad i Mablis forteller om et sårbart første år. De var usikre på om de skulle klare å komme seg igjennom det. Sandstad ble nødt til å permittere alle, inkludert seg selv.

– Det har vært utfordrende å på mange måter miste arbeidsplassen sin. Det sier seg selv at det er en stor omveltning når hverdagen din blir å gå turer i skog og mark, som er noe du egentlig aldri har hatt tid til de siste 20 årene.

Klarer seg økonomisk

Siden pandemiens inntog i 2020 har festivalene vært nødt til å tenke kreativt. Utopia arrangerte sommeren 2020 et digitalt arrangement, mens Mablis i 2021 laget en festival hvor 600 stykker fikk være publikum i hver sin saccosekk.

Mini-festivalen fikk navnet Mablish. Dette ble gjort for å glede festivalglade nordmenn, heller enn å tjene store summer. Men på tross av avlysninger, permitteringer og manglende sponsorinntekter, har støtteordningene og god økonomisk styring, gjort at de kan satse mot sommeren 2022.

– Økonomisk har vi klart oss bra og det er vil veldig stolte og fornøyde over. I 2020 gikk vi i et lite pluss, mens vi i 2021 gikk litt i minus. Alt i alt er vi veldig fornøyde med det, sier Espen Knoph om Utopia..

Sandstad sier at uforutsigbarheten har vært utfordrende for Mablis, men at de ser ut til å lande på beina.

– Vi klarer oss greit økonomisk, selv om vi ikke er helt i mål ennå. Med hjelp av våre partnere og støtten fra det offentlige er vi tryggere nå enn tidligere på at vi kommer til å få det til å gå rundt uansett.

Selv med trygg økonomi hos festivalene, er det til syvende og sist smitteverntiltakene som vil avgjøre om vi vil få oppleve artister som Alan Walker og Gabrielle i Stavanger sommeren 2022.

FHIs Preben Aavitsland velger å helle vann på møllen til alle som håper på en sommer fylt med festivaler og moro.

– Gled dere.

Mer fra Dagsavisen