Kultur

Rogaland Teater må avlyse forestillinger

Regjeringens nye tiltak betyr færre forestillinger og færre publikummere.

Barne- og ungdomsteatrets oppsetning av den svenske klassikeren «Brødrene Løvehjerte» skulle etter planen spilles ut desember, men på grunn av de nye tiltakene som trer i kraft fra midnatt, natt til 15. desember, ser ikke teateret noen annen utvei enn å avlyse de resterende forestillingene.

– Det skyldes alle tiltakene som omfatter barn og unge, som at de ikke kan være mer enn 20 stykker samlet i forbindelse med fritidsaktivitet, at de ikke bør blandes fra ulike bydeler og at de som går på videregående må holde én meters avstand. Vi kan krysse av på alle de punktene, og da er det dessverre ikke noe annet å gjøre enn å avlyse, sier Pernille Kaldestad, informasjonssjef ved Rogaland Teater.

– Det er nitrist, både for dem på scenen og i publikum. De medvirkende i barne- og ungdomsteatret har stått i det og holdt motet oppe gjennom smitteverntiltak, streik og nå avlysning. Det er kjempetrist, for de har gjort en fantastisk jobb. Det er bare å bøye seg i støvet, legger Kaldestad til.

«Brødrene Løvehjerte» spilte for halv sal i fjor høst, før det ble bråstopp 30. desember. Stykket ble så satt opp igjen denne høsten på grunn av stor interesse.

– Vi pleier vanligvis å ha mellom 16.000 og 20.000 publikummere på barnestykker som spilles på Hovedscenen, så når bare knappe 9000 fikk sett det i fjor satt vi det opp på nytt fordi flere fortjente å få se det, sier Kaldestad.

Hun tror det er mange triste unge medvirkende i teateret tirsdag kveld.

– De er nok ganske lei seg i og med at det ble så brått stopp, og de hadde nok ikke sett for seg dette. De har hatt noe sammen over så lang tid, og de har derfor blitt veldig knytta til hverandre. Samtidig er de veldig fine og har stor forståelse for dette, noe som både er trist og fint. Det er nok en veldig spesiell tid for dem, sier Kaldestad.

Fra 350 til 50 publikummere

Ellers på teateret rakk «Tvillingenes dagbok» akkurat å fullføre siste forestilling tirsdag 14. desember. Verre er det med «Lørdagsgodt», som på grunn av antallsbegrensninger og avstandskrav dessverre avlyses førstkommende lørdag.

Stykket «Kunsten å rane en bank» skulle etter planen spilles på Hovedscenen med 350 publikummere i salen. Forrige uke, da første runde med tiltak kom, ble teateret nødt til å nedskalere til 178 publikummere. De måtte derfor kansellere alle billettene, og publikum måtte kjøpe billett på nytt dersom de ønsket å se forestillingen. Nå, etter andre runde med tiltak, får de ikke lov å ha mer enn 50 publikummere i salen og de må derfor gjenta kansellerings- og bestillingsrunden.

Inne i salen er det munnbindpåbud. I tillegg sitter publikum på annenhver seterad og med to ledige seter mellom seg.

– Hvordan kan dette gå rundt for dere?

– Vi er i den heldige situasjonen at vi får offentlig tilskudd, derfor har den økonomiske biten gått greit. Men en annen ting er jo den trøttheten som kanskje kan oppstå hos publikum på sikt, og som kanskje får større konsekvenser enn vi frykter. Som nå, hvor vi måtte nedskalere antall publikummere to ganger, og publikum derfor må kjøpe billetter enda en gang hvis de vil se forestillingen. Da blir det kanskje sånn at man ikke gidder mer til slutt, sier Kaldestad.

– Men heldigvis opplever vi foreløpig at folk er positive. Jeg tror teater, om enn bare for 50 stykker, er et slags halmstrå for folk, fordi man får føle på en form for normalitet. Hvis alt lukker ned er det veldig dumt, derfor sier vi heller at det er strengt, ikke stengt, legger hun til.

2021 har vært et krevende år for teateret. Først med restriksjoner, så med en lang streik og deretter restriksjoner igjen.

– Det blir jo litt slitasje hos oss også, for det er et enormt arbeid med opp- og nedjusteringer av publikum, ivareta dem og ivareta de ansatte. Vi fikk smake litt på friheten og det smakte veldig godt, og det var vel ingen som kunne forutse dette scenarioet vi nå er inne i. 2021 har vært litt stang ut, for å si det sånn. Så nå får vi bare håpe de nye tiltakene har en effekt og at de virker, sier Kaldestad.

– Det er viktig for oss å vise teater, spesielt nå når ting er som mørkest, legger hun til.

Mer fra Dagsavisen