Kultur

Her får ordføreren smake noe helt spesielt på det nye museet

Lørdag åpnet Stavanger-ordføreren det nye museet i Gamle Stavanger.

– For første gang i Museum Stavangers tiårige historie får vi i dag være med å åpne et helt nytt museumsanlegg i Stavanger. Dette har blitt et viktig tilskudd til MUST (Museum Stavanger) sin allerede rikholdige portefølje av museer, sa ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) under åpningen av IDDIS Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum i Gamle Stavanger lørdag.

Hun fortalte de frammøtte om hermetikkindustriens historie, før hun roste det lokale arkitektkontoret Eder Biesel for jobben de har gjort med å forene nytt og gammelt i flott samspill.

– Bygget er reist i en vanskelig tid og på en vanskelig tomt. Det er derfor imponerende at Museum Stavanger likevel har klart å holde seg – nesten – innenfor vedtatt budsjett. Stavanger kommune er stolt over hva dere har fått til, og vi er glade og stolte over å ha bidratt økonomisk til at dette har lyktes, sa ordføreren.

Iddis

Hun mener museet har gitt Stavanger et nytt, attraktivt møtested.

– Baksiden av hermetikkmuseet er forvandlet fra bakhage og parkeringsplass til en oase og byens nye piazza. Her har Museum Stavanger skapt et levende museumsanlegg som tilfører Gamle Stavanger et tilbud som på mange måter har manglet her, sier ordføreren.

Hun betegner Gamle Stavanger som et viktig turiststed, men sier det med IDDIS også har blitt et attraktivt møtested for lokalbefolkningen.

– Allerede er det blitt en møteplass for de som bor i området, og framover vil Iddis bli et sentralt besøkssted for både lokalbefolkning og tilreisende turister. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Nessa Nordtun.

Felles industrihistorie

IDDIS Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum viser utstillinger om Stavanger-regionens viktige hermetikkindustri og om menneskene som gjorde den stor. I nybyggets første etasje er det utstillinger om grafisk industri og skriftspråkets og trykkekunstens betydning for samfunnet. Trykkeriet i andre etasje viser hvordan en trykksak ble til i setteriet og trykkeriet og til slutt gjort ferdig i bokbinderiet.

Iddis

Iddis er det stavangerske uttrykket for etiketter på hermetikkbokser. Ordet etikett ble på lokal dialekt til «iddikett», som siden ble forenklet til iddis. De to museene deler en felles industrihistorie, da det nettopp var behovet for fargerike etiketter og emballasje for den voksende hermetikkindustrien som la grunnlaget for den sterke grafiske industrien i Stavanger.

– Denne dagen har jeg gledet meg til helt siden jeg gikk inn dørene til MUST for første gang i mai 2012 og ble møtt av en entusiastisk Bitten Bakke som var klar med de første skissene for et nytt samlokalisert museum, sier Siri Aavitsland, administrerende direktør i Museum Stavanger (MUST).

Et museumsbesøk kan være så mangt

Den administrerende direktøren sier videre at grepet med de to samlokaliserte industrimuseene skaper både historiefortelling, bypolitikk og klimapolitikk, og at det minner henne på hvilken viktig rolle museet har som samfunnsinstitusjon.

Iddis

– Et levende museum som Iddis skal ivareta og formidle vår felles kulturarv med et åpent blikk på hva fortiden har skapt og hva framtiden kan bringe. For et museumsbesøk kan være så mangt – en inngangsport til en by, et barndomsminne, en tidsreise, en estetisk opplevelse, en anledning til å stille spørsmål. Iddis er alt dette, sier Aavitsland.

– Jeg tror vi trenger museer mer enn før, for midt i den digitale tidsalder blir folk fortsatt fascinert av originale gjenstander og av å bruke sansene, logge seg av og være til stede, legger hun til.

Mer fra Dagsavisen