Nyheter

Kjøpesentre gjør det bedre enn før korona

Herbarium og Kvadrat gjør det godt etter en litt tøff start på 2021.

– Vi på Herbarium er nok litt kjerringa mot strømmen, og opplever svært gode omsetningstall og mange kunder, sier senterleder Sigve Mydland til RA.

Herbarium har til og med forrige uke hatt en omsetningsvekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Og desember var helt fantastisk med hele 50 prosent omsetningsøkning og 28 prosent flere kunder, sier Mydland.

Etter nye smittevernrestriksjoner med oppfordringer til folk om å holde seg hjemme i begynnelsen av januar, merket kjøpesenteret at økningen av kunder stoppet litt opp.

– Likevel hadde vi en økning i kunder, og en kjempefin omsetningsvekst på samtlige av våre butikker, forklarer Mydland.

– Mye av grunnen til dette er at vi bevisst har plukket ut butikkmiksen vår, og har derfor ikke bransjer innen klær og sko, som er spesielt utsatt for netthandel og nå den pågående pandemien, sier han.

LES OGSÅ: Forsket på rusavhengighet: – Man må jobbe hardt for å komme seg ut

– Folk vil kose seg

Mydland tror at når folk blir oppfordret til hjemmekontor, er det ikke samme behovet for å fornye garderoben, noe som gjør at bransjer med ting til å ha på seg, blir spesielt påvirket.

– Folk er likevel opptatt av å kose seg og å ha det fint rundt seg, og når de først kommer til vårt senter, besøker de gjerne flere av våre butikker. Mat, drikke, interiør, bøker, blomster og takeaway fra våre spisesteder er gode eksempler på bransjer som har gjort det svært bra hos oss, og konsepter som generelt har gjort det bra under hele pandemien, sier Herbarium-sjefen.

Senterleder ved Kvadrat, Renate Hjørnevik, forteller også om positiv utvikling så langt i 2021.

– Januar var en tøff måned for mange. Etter en god slutt på 2020 med bra besøk, lav smitte i vår region og optimisme knyttet til vaksiner kom restriksjonene på nyåret som en aldri så liten nedtur, forklarer Hjørnevik.

Hun påpeker at nedstengingen i Oslo fra en dag til en annen ble en bekreftelse på hvor uforutsigbar pandemien kan være.

– 2020 endte for oss med et positivt resultat på 4,65 prosent og selv om starten på 2021 ble tøff har vi opplevd en svært positiv utvikling så langt i 2021, sier Hjørnevik.

LES OGSÅ: Graver etter Stavangers historie

Stabil totalomsetning

Hun påpeker at besøkstallene er gode, samtidig som trafikken fordeler seg over hele åpningstiden.

– Totalomsetningen har vært stabilt god, og akkumulert ligger vi godt foran 2020. Det er likevel riktig å poengtere at det er stor variasjon mellom bransjene og noen er hardere rammet enn andre. Klær og sko og servering er de bransjene som er hardest rammet av pandemien, sier senterlederen.

– Når det er sagt gjør alle butikkene hos oss en formidabel innsats for å ivareta kundene våre. Smittevern og trygg handel er fortsatt i fokus, og vil være det i lang tid.

Hjørnevik påpeker at pandemien har satt fart på utviklingen av digitale løsninger, og at mange butikker har startet med «Instashopping» og satt i gang andre tiltak for å styrke kundeforhold.

– Dette sammen med gratis hjemlevering har vært viktig for å ivareta våre kunder og spesielt kunder som ikke har hatt anledning til å komme til oss av ulike grunner.

Mer fra Dagsavisen