Stavanger

Kammermusikken fornyer profilen

– Vi prøver å nå ut til flere, men endrer ikke det kunstneriske for å trekke folk, sier Kammermusikkfestivalens nye festivalsjef, Katrine Lilleland.

– Det er blitt gjort noen justeringer, men mye av det som har vært tradisjon i Kammermusikkfestivalen fungerer slik det alltid har gjort. Det har ikke vært de store omveltningene, sier festivalsjef for Kammermusikkfestivalen, Katrine Lilleland til RA.

I år er på mange måter hennes festivalsjefdebut. Selv om hun også jobbet med arrangementet i fjor, er dette første året hun har vært med siden begynnelsen.

– Nå har jeg jo jobbet med programmet siden i fjor. Det er klart jeg er spent, Lilleland.

LES OGSÅ: Festivalbonanza i Stavanger

Lokale krefter

Den nye festivalsjefen har likevel klart å sette preg på årets program.

– Fokuset på barn og unge har blitt forsterket i år, sier Lilleland.

Festivalen tilbyr i år to produksjoner spesielt rettet mot denne målgruppen. Man kan blant annet oppleve «Tryllekunstneren som ikke kunne trylle» på Sola strandhotell og Galen i Halen-gjengen i Skur 2 i Stavanger.

– Jeg har forsøkt å bruke lokale krefter der jeg kan. Dette er åpenbart en internasjonal festival når det kommer til det kunstneriske, men når det kommer til barn og unge har vi utrolig mange dyktige mennesker å ta av her i regionen, sier festivalsjefen.

I tillegg til barneforestillingene benytter hun seg også av lokal arbeidskraft når det kommer til det praktiske arbeidet før, under og etter festivalen, samt når det kommer til markedsføringsmaterialet.

– Markedsføringsmessig har vi forsøkt å fornye vår profil. Vi prøver å bli mer synlige i byen og nå ut til flere, ikke bare kammermusikkentusiaster, sier Lilleland.

Likevel er hun klar på at festivalen ikke er villig til å ofre noe av sitt kunstneriske uttrykk for å nå ut til flere.

– Kammermusikk er helt klart en nisje. Vi endrer ikke musikken for å trekke flere folk. Her er det heller snakk om en ny måte å markedsføre oss på.

LES OGSÅ: Vil samle byen med ny festival

Historisk

Festivalen, som finner sted fra tirsdag 8. august til lørdag 12., tar i år for seg de eksplosive temaene reformasjon og revolusjon. Det skal vies musikalsk oppmerksomhet til to viktige begivenheter i verdenshistorien, nemlig reformasjonen i 1517 og den russiske revolusjonen i 1917.

– Disse hendelsene settes inn i en musikkhistorisk sammenheng. Hvilke komponister sprengte grenser, hvem var fornøyd med status quo og hvem skyndte seg langsomt, spør festivalens kunstneriske leder, Christian Ihle Hadland.

Hendelsene feirer sine respektive jubileer på 500 og 100 år i 2017.

– Men vi tar ikke opp de historiske temaene på en annen måte enn gjennom musikken og valg av komponister, sier Lilleland.

Det er først og fremst en kammermusikkfestival.

LES OGSÅ: Nostalgisk feiring av 50- og 60-tallet

Mer fra Dagsavisen