Stavanger

– Helt pyton med bilfritt sentrum

I butikkene er det stor motstand til bilfritt Stavanger-sentrum. Helt pyton forslag, mener May Heske hos Holgersen i Østervåg.

Bilde 1 av 6

De fleste som jobber i og driver forretning i Stavanger sentrum er skeptisk til å gjøre gater som for eksempel Klubbgata, Breigata, og Øvre og Nedre Holmegate bilfri.

Daglig leder May Heske på Holgersen misliker forslaget.

– Det er helt pyton. Jeg er redd slike begrensninger vil gå ut over omsetningen, sier Heske.

– Bra .. og kjipt

I en relativt nylig startet kafé i Klubbgata er også skepsisen stor, men synet mer nyansert.

– Bra for miljøet, men det er nok kjipt for forretningen. For eksempel er 15 minutter-parkeringen i Hospitalsgata viktig for oss, sier daglig leder Hanne Jørgensen på Coffeeberry.

I kveld tar kommunalstyret for byutvikling stilling til forslaget om å gjøre sentrumshalvøya og Nytorget bilfritt. Kjetil Endresen (MDG) har tatt opp saken som en interpellasjon, og amininistrasjonen foreslår å utrede forslaget.

– Jeg tror det vil merkes på omsetningen, sier Jørgensen.

Samtidig ser hun fordeler.

– Jeg har jo sett hvor utrolig fint det er for eksempel i København. Kanskje Klubbgata kunne blitt en pulserende lunge? Det skjer mye i sentrum, for eksempel god gang i Fargegata.

Jørgensen er klar på at kollektivtilbudet må styrkes.

– Kanskje kan endringen eventuelt gjøres litt gradvis? Det må også kombineres med gøye og freshe tiltak som gjør det attraktivt for eksempel å ta med barna i byen. Kanskje også bysykler, sier Jørgensen.

Skeptisk

På Dropsen er Bjørg Stålesen ytterst skeptisk.

– Bilfritt sentrum vil nok gå ut over omsetningen i sentrumshandelen. For eksempel vil mannen min ikke til Stavanger sentrum for å handle, fordi han mener det er for dårlig parkeringstilbud, sier Stålesen.

På Skoringen er Hanne Eide Sørbø sterk motstander av et bilfritt sentrum.

– Omsetningen kommer ikke akkurat til å gå i taket, men hvis de vil ødelegge for sentrum og sende alle til Kvadrat i stedet, må de jo gjerne gjøre det, sier Sørbø sukkersøtt.

– Du tror omsetningen vil gå mye ned?

– Jeg tror det ikke, jeg vet det, for jeg har jobbet med handel i byen i 35 år. I disse nedgangstidene er det i alle fall ikke tiden for å stenge gater for biltrafikk, sier Sørbø.

Hun mener for øvrig mediene skaper et feil inntrykk om kø og mangel på parkering.

– Vi merker litt på parkering lørdager fra 12.00 til 15.00, ellers er alt helt greit, sier hun.

Frykter stor omsetningsnedgan

Synnøve Nilsen på Tjølsen i Nygata er også motstander.

– Har de tenkt å ødelegge hele sentrum? Stengte gater vil gi stor omsetningsnedgang, sier butikkeieren. På Kaffehuset i Østervåg har Thea Borgås og Finn Morten Bloch-Johnsen mer roen.

– Jeg tror ikke det vil ha så veldig stor effekt på omsetningen. Bilistene vil uansett komme seg til parkeringsanleggene, men det vil være upraktisk for noen, sier Bloch-Johnsen.

– Bilister vil merke lite

Gruppeleder Torfinn Ingeborgrud i MDG mener de fleste bilister vil merke lite.

– Det vil forsvinne noen titall parkeringsplasser, men ingen av de store parkeringsanleggene blir stengt. For de fleste blir det akkurat like langt å gå, sier han.

Interpellasjonen

Kjetil Endresen (MDG) har fremmet denne interpellasjon om bilfritt sentrum i Stavanger:

«Miljøpartiet De Grønne i Stavanger ønsker at det utredes en plan for å utvide Stavangers bilfrie sentrum.

Dette er en naturlig utvikling av byen, i tråd med byutviklingstrender i Europa, og i tråd med Transportøkonomisk institutt sin siste rapport om bymiljø i sentrum. Når bilen forsvinner, øker trivsel og aktivitet, det blir tryggere og vi får mer levende gater. Et større bilfritt sentrum vil bidra til økt aktivitet og folkeliv i byen; vi ønsker en sentrumssone hvor trivsel og mennesker prioriteres.

Enten man kommer inn fra Gamle Stavanger, inn i Klubbgata eller fra Nytorget skal man tydelig kunne oppleve at fokuset skifter til trivsel og mennesket i sentrum. Kirkegata er en av byens beste handlegater og Fargegata byens koseligste, Arneageren byens travleste og Domkirkeplassen byens mest brukte torg. Alle disse stedene var tidligere fylt med biltrafikk, men det er i dag utenkelige å gjeninnføre dette på disse

stendene. Uten biler lever sentrumsgatene sine egne liv hvor trivsel og mennesket, ikke bare bilen, blir prioritert. I dag har flere steder stort potensiale til utvikling: I Klubbgata er det flere kafeer på bakkeplan, men med støy og utrygt for barn på grunn av trafikken. Det flotte området utenfor St. Petri kirke er i dag kun brukt som veikryss(!). Bergelandsgata har flotte åpne bygg og butikker, og ville egnet seg godt som gågate.

Parken vår blir i dag mye brukt og om vi også på Olav V siden v/Atlantic prioriterer et parkdrag, kan også denne siden nytes av gående. Dette vil gjøre det mer trivelig å gå tur rundt Breiavannet og benytte området for rekreasjon.

Siden vi i Stavanger er så heldige at vi har Bergelandstunnelen til å ta unna trafikk, samt flere parkeringsanlegg lokalisert i sentrum, vil dette være en billig, effektiv og fremtidsrettet måte å utvikle sentrum på, noe som kommer godt med i tider med kutt i budsjetter og lite handlingsrom.

I 1960 ble Stavanger byen som fikk landets første bilfrie gågate, nemlig Kirkegaten. Siden den gang har den bilfrie sonen bare vokst, til glede for Stavangers borgere».

Forslag til vedtak fra administrasjonen:

Kommunalstyret for byutvikling ber Rådmannen utrede en plan på en sammenhengende bilfri sone fra Nytorget i øst til Gamle Stavanger i vest.

Mer fra Dagsavisen