Stavanger

Frykter for barna etter ja til gangsti som bilvei

Beboerne i Otto Olsens gate protesterer på at beboere i nye rekkehus kan få bruke gangstien til kjørevei.

Stavanger bystyre behandler i dag forslag til omregulering av en tomt i Otto Olsens gate på Tjensvoll. Beboerne i fire planlagte rekkehus kan få lov til å bruke gangstien til kjørevei.

– Nå kan barna ferdes trygt her, det er en av de bra tingene med dette området, sier leder i Otto velforening, Kenneth Hettervik, til RA.

Området er regulert bilfritt, men administrasjonen har gått inn for å tillate kjøring til rekkehusene.

– Jeg er skrekkslagen over at de vil gjøre om det som nå er en gangsti til bilvei, sier Turid Kvalsvik Nordstokke, som også er oppvokst i strøket.

Brukes som skolevei

Beboerne viser til at gangstien er skolevei for mange barn.

– Stien er en av hovedårene som skolevei. Den brukes også av andre. Vi andre beboere her har lang vei til parkeringsplassen, men det lever vi godt med så lenge barna kan leke i trygge omgivelser her, sier Siw Priscilla Selheim.

Hun er også opptatt av at parkeringsdekningen i området allerede er presset, og at byggeprosjektet vil føre til enda større press. Det er laget bare 15 gjesteparkeringsplasser som skal disponeres av totalt 49 hus i området, ifølge velforeningen.

– Administrasjonen har ikke tatt hensyn til konsekvensene. Når skoleveien blir utrygg, vil også flere foreldre heller velge å kjøre barna sine på skolen. Det betyr at bilbruken totalt sett vil øke på Tjensvoll. Trafikken fra boligene vil dessuten stort sett foregå om morgenen og på ettermiddagen, altså nettopp på de tidspunktene barna går til og fra skolen, sier Selheim.

– Reduserer konflikter

Kommunaldirektør Gunn Jorunn Aasland går sammen med byplansjefen og hennes stab inn for å tillate byggeprosjekt og omregulering av vei.

– Rekkehusene vil få felles parkering på tomten. Atkomsten vil bli flyttet fra nordsiden av tomten til sørsiden. Det vil redusere faren for konflikter med gående og syklende til et langt mindre område enn i dag. Trafikk fra fire hus er begrenset, og vi mener det kan forsvares å tillate nye boliger på tomten, framholder Aasland.

Hun peker på at beboere i Otto Olsens gate protesterer mot økt trafikkfare for gående og syklende, og en eventuell reduksjon av parkeringsplasser.

– Rådmannen mener alle disse forholdene er ivaretatt i planen, konkluderer administrasjonen.

Mer fra Dagsavisen