Nyheter

Frp ønsket Stavanger ut av bom-avtale – nedstemt i bystyret

Et alternativt forslag på vegne av blant annet Høyre og Arbeiderpartiet ble i stedet vedtatt.

Helt til slutt i mandagens bystyremøte var det tid for en interpellasjon fra Frp-gruppeleder Christian Wedler, vedrørende bompenger i Stavanger. På vegne av Frp foreslo han at Stavanger kommune trekker sin støtte til etableringen av de nye bomringene på Nord-Jæren. Som tilleggsforslag ble det blant annet også foreslått at bomringene utsettelse inntil det er gjort en konsekvensutredning, og at det blir bedt om at rushtidavgiften kuttes (se faktaboks nederst i saken).

– Bompenger er en usosial skatt som kommuner og fylker med samtykke fra stortinget kan innføre. I vår region har de fremste representantene fra de største partiene laget en plan med mange nye bomringer og rushtidsavgift. Dessverre har stortinget gitt sitt samtykke, og nå rulles bomringene ut og nå kommer reaksjonene. Det var nok den reelle doblingen som gjorde at nok er nok for mange, og nå har vi et opprør på gang, sa Wedler da han sto på talerstolen.

14 talere – en rekke forslag

En rekke forslag ble foreslått i bystyret mandag kveld, og hele 14 personer sto på liste for å få tale. I tillegg til forslag fra Frp, ble det også fremmet forslag fra FNB og SP, dersom interpellasjonsforslaget falt, i tillegg til et forslag fra SV.

FNBs forslag gikk blant annet ut på at rushtidsavgiften ikke innføres, at bommen på Bybrua snus og at antall makspasseringer settes ned fra 75 til 60, slik som det er i for eksempel Oslo og Bergen. (Se faktaboks neders i saken).

– Senterpartiet har som tradisjon at vi ønsker å bygge ut veinettet, men systemet som kommer 1. oktober er ikke solidarisk. Det er alt for dyrt og det rammer usosialt, sa Bjarne Kvadsheim (Sp) fra talerstolen, og opplyste samtidig at de støttet FNBs forslag.

SV ønsket at Stavanger kommune tar kontakt med regjeringen for å få til en bedre og mer klimavennlig Bymiljøavtale – uten bompenger.

Barnehagetilbud og fortgang i bussveien

Det ble også foreslått et fellesforslag fra H, Ap, V, KrF og MdG, som også Rødt stemte for, og som til slutt ble vedtatt i sin helhet.

Dette forslaget gikk blant annet ut på å gi foreldre tilbud om barnehageplass nærmest mulig bosted eller arbeidsplass, hjelp til foreldre med lav betalingsevne og avhengighet av bil og få fortgang i bussveiprosjektet, slik at det senest skal stå ferdig i 2021 – to år før den opprinnelige tiden (se faktaboks neders i saken for å se forslaget i sin helhet).

– Jeg tror det er krevende å endre folks reisevaner i denne regionen, men det er noe av det som er hensikten med pakken. Jeg forstår at folk blir frustrert og at dette slår forskjellig ut, men de tiltakene og prosjektene som ligger i pakken, de ønsker vi her på Nord-Jæren. Det er viktig å understreke at avtalen blir gjennomført fra 1. oktober, men så skal vi inn i en reforhandling, der det er mulig å sette strenge krav fra regionens side, og det er også gjort allerede gjennom styringsgruppemøtene. Samtidig tenker jeg at dette er en krevende sak for hele Nord-Jæren. Reforhandlingen er der vi kan gjøre justeringer, og der vi må gjøre justeringer i forhold til denne pakken, sa ordfører Christine Sagen Helgø (H) fra talerstolen, da deres forslag ble presentert.

– Forslagene som nå fremmes av de fem partiene er for å gjøre overgangen til Bymiljøavtalen så skånsom som mulig for innbyggerne i Stavanger, la hun til.

Upopulære valg

Etter ordføreren fikk Arbeiderpartiets Kari Nessa Nordtun ordet.

– Bomringen oppleves for mange som usosial og at den rammer urettferdig. Nasjonalt har vi programfestet at veiprising heller er å foretrekke, men samtidig kan vi ikke nå springe fra vedtak som er gjort. Dette er investeringer i milliardklassen, og dette er en region som sårt trenger penger til infrastruktur. Per nå har vi ingen alternativer, for det er ikke en løsning for oss å ta dette over budsjett som skal gå til skoler, sykehjem og barnehager, sa Nessa Nordtun.

– Bompenger er ikke en politisk nydelig drøm, men et nødvendig tiltak. Og rushtidsavgiften er det suksesskriteriet som skal til for å få Bypakken på plass, sa Venstres Per A. Thorbjørnsen fra talerstolen.

Rødts Sara Mauland sa fra talerstolen at de hele tiden har støttet pakken, og at de som politikere noen ganger må ta de upopulære valgene.

– Vi ønsker å flytte mer av persontransporten fra bil til kollektiv. Vi ønsker bedre og rimeligere kollektivtilbud, og at flere kan sykle og gå til jobb. Vi mener at dersom vi skal få et bedre samfunn, bedre folkehelse og lavere klimautslipp må vi parkere bilen. Og derfor har vi støttet pakken, og vi kommer til å fortsette å støtte pakken. Samtidig ser vi at rushtidavgiften kan slå uheldig ut for noen, derfor vil vi gjerne diskutere støtteordninger, sa Mauland.

– For å få folk til å endre vaner må vi noen ganger gjøre upopulære vedtak, la hun til.

Forslag fremmet av Frp – nedstemt:

1. Stavanger kommune trekker sin støtte til etableringen av de nye bomringene på Nord Jæren.

Dersom dette ikke får flertal foreslår vi:

1a ) Stavanger kommune ber om at innføringene av de nye bomringene utsettes inntil de negative konsekvensene for innbyggerne og næringsliv er tilstrekkelig utredet og det er etablert forsvarlige avbøtende tiltak. 1 b) Rådmannen bes å utarbeide en rapport på de negative konsekvensene av innføringen av de nye bomringene og takstene, samt å utarbeide forslag til avbøtende tiltak til de grupper som er mest negativt utsatt. 2) Stavanger kommune ber om at rushtidsavgiften ikke blir innført, og at prosjektene kuttes tilsvarende

3) Maks antallet for betaling for månedlig bompassering blir satt ned til det som er vanlig i byer som Oslo og Bergen.

4) Alle skal sikres adgang til rabatter og makstall for månadlig bompassering uavhengig av egen personlig økonomi og eventuelle økonomiske vanskeligheter.

5) Bystyret stadfester vedtaket av 28. mai 2018 om å snu på Bybrua og ber om at dette føles opp straks i styringsgruppen.

Alternativt forslag til vedtak, på vegne av H, Ap, V, KrF og MdG – vedtatt:

1. Bystyret viser til Stortingsvedtaket om bymiljøpakken (gjort enstemmig med stemmene fra Ap, H, FrP, Sp, SV, KrF, V og MdG), og til styringsgruppens enstemmige behandling av 30.08.2018. Et bedre kollektivtilbud, og bedre gang og sykkelveier som gir befolkningen et redusert behov for å måtte kjøre bil, gjør det mulig å nå nasjonale krav om nullvekst, reduserte køkostnader for næringslivet og bedre lokalmiljø.

2. Bystyret er opptatt av at Stavanger kommune gjør følgende selvstendige tiltak:

2a. Foreldre får tilbud om barnehageplass nærmest mulig bolig eller arbeidsplass. Ved søknad om redusert foreldrebetaling vil bomutgifter i forbindelse med levering/henting tas inn som en del av grunnlaget for vedtak.

2b. Hjelp til familier med lav betalingsevne og avhengighet av bil på grunn av nødvendig kjøring til både barnehage og jobb. Rådmannen bes legge frem en egen sak med forslag til kommunal modell, for støtte til disse, basert på den modellen som er utprøvd i Skien. Økonomiske satser må justeres til forholdene i Stavanger.

3. I samarbeide med de andre partene i bymiljøpakken er bystyret opptatt av at:

3a. Regionen står sammen i arbeidet med å få større statlige bidrag til finansieringen av kollektiv-, gang- og sykkeltiltak.

3b. Buswayen nå bygges ut raskest slik at flest mulig får et vesentlig bedre kollektivtilbud, senest ferdig 2023.

3c. Støtte til styringsgruppens forslag om 2 ukers gratis buss i innkjøringsperioden, og at det vurderes forlengelse av dette.

3d. Ordningen for kjøp av autopassbrikker gjennomgås, slik at alle, uavhengig av økonomi, skal kunne få autobrikker og rabattene som følger med dette.

3e. Det lages en egen sak om hvordan det kan settes grenser for hvor store utgifter og gjeld det skal være mulig å få om man får betalingsvansker med autobrikkene.

4. Bystyret er opptatt av at de som bruker bil får en mest mulig lik belastning, uavhengig av hvor i byen eller regionen man bor.

4a. Det må derfor settes fortgang i arbeidet med overgang til smartere GPS-baserte system (eller lignende) for innkreving. Smartbyen Stavanger tar initiativ til å igangsette dette arbeidet sammen med andre relevante parter.

4b. I påvente av et smartere betalingssystem ber bystyret om at Vegdirektoratet endrer takstretningslinjene slik at de som må kjøre gjennom en bomstasjon både ved utkjøring og innkjøring til eiendommene sine får fritak dvs ikke betaler i mer enn en retning (f.eks i Lagårdsveien)

4c. I påvente av et smartere system vises det også til tidligere bystyrevedtak om behov for lokale justeringer, blant annet å snu bomplasseringen på Hundvåg, og gjennomgang av lokale utfordringer på Stokka, Lagårdsveien, Tasta og i Kvernevik.

5. Rådmannen bes (i samarbeid med Sola, Sandnes, Randaberg, fylkeskommunen og styringsgruppen) om å utarbeide en rapport på konsekvensene av innføringen av de nye bomringene og takstene, samt å utarbeide forslag til avbøtende tiltak til de grupper som er mest negativt utsatt.

5a. I denne sammenheng skal det sees på hvilke konsekvenser det har vært for innbyggerne i byer som har innført rushtidsavgift/bomringer (Stockholm, Gøteborg, Oslo, Bergen, Trondheim) i forhold til eventuelle endringer i handel, økonomi, fritidsaktiviteter og lignende.

5b. Dette tas med som grunnlag for en evaluering av virkningene ved oppstart i Stavanger, og hvordan erfaringene, fra byer med lenger erfaring med bomring,  kan brukes for å gjøre gode valg av avbøtende tiltak.

Tilleggsforslag fra FNB, med støtte av Sp – nedstemt:

1. Rushtidsavgift innføres ikke.

2. Innkrevingsretningen i bommen på Bybrua snus slik at beboerne på byøyene ikke kommer særskilt dårligere ut enn andre som bor i regionen.

3. Antall månedlige makspasseringer settes ned fra 75 til 60, slik at beboere i vår region ikke kommer dårligere ut enn for eksempel Oslo og Bergen.

4. De med inaktiv autopass-avtale får passeringstak på samme måte som de med aktiv avtale, timesregel innføres også for disse.

5. De som har en pågående sak angående manglende betaling av fakturaer i Jærenpakke 1 og dermed ikke kan få ny aktiv avtale i Bymiljøpakke Nord-Jæren får tilbud om å tegne ny avtale selv om de har ubetalte krav.

6. Stavanger kommune innfører en ordning basert på Skien kommunes ordning med økonomisk støtte til lavtlønte og vanskeligstilte for å få hjelp til å betale regningene fra Ferde. Rådmannen tar kontakt med Skien kommune og kommer tilbake med en sak tilpasset takstene i Bymiljøavtale Nord-Jæren og folketallet i Stavanger kommune i forhold til økonomiske rammer.

7. Vedtatt konsekvensutredning for handelsnæringen og næringslivet generelt gjennomføres av Stavanger kommune, siden Greater Stavanger ikke har hverken kompetanse eller ressurser til å gjennomføre denne utredning i følge dem selv.

8. Utredning av mulige økonomiske og sosiale konsekvenser for innbyggerne, institusjoner og de frivillige, deriblant idretten, av Bymiljøavtale Nord-Jæren iverksettes. Bymiljøavtalen utsettes til denne utredningen er gjennomført. Om det viser seg at bymiljøavtalen medfører seg mange negative konsekvenser tas avtalen opp til ny vurdering av Stavanger bystyre.

Mer fra Dagsavisen