Nyheter

– En merkedag for Rogfast

Verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt vedtatt i Stortinget i dag.

I dag vedtok Stortinget at Rogfast, verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt, skal bygges.

Byggestart for gigantprosjektet kan komme allerede i år.

– Dagen i dag er en merkedag for oss som jobber på Rogfast-prosjektet. Vi er klare til å lyse ut den første kontrakten så snart vi har fått avklart utfyllingstillatelsen og løsningen vår for å ivareta ytre miljøutfordringer. Når dette er på plass lyser vi ut den første kontrakten i Rogfast-prosjektet som er for transporttunnelen i Arsvågen, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag.

Ferdig 2025/26

Planen er at de første bilistene kan ta tunnelen i bruk i 2025/26.

– Vi har en målsetting om å lyse ut de neste fire store kontraktene i løpet av 2017 og 2018, sier Espedal.

Utfordrende prosjekt

Rogfast er verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt med sine 26,7 kilometer. Prisen er heller ikke til i kimse av. Prosjektet har en kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner.

Byggingen av en så lang undersjøisk tunnel er selvsagt også utfordrende, spesielt teknisk.

– En av disse er to-planskrysset under Kvitsøy. For å sikre god ventilasjon skal vi sprenge to ventilasjonssjakter fra Kvitsøy og ned til begge tunnelløpene, forklarer prosjektlederen.

Ventilasjonssjaktene har en diameter på 10 meter, og begge skal ned 250 meter fra Kvitsøy.

Mer fra Dagsavisen