Nyheter

Digital spleising i vinden

Trollpikken gjenreises i dag med midler fra kronerulling på nett. Nordmenn har det siste året bidratt med millioner i digitale spleiselag.

Bilde 1 av 3

– Uten digital kronerulling hadde vi ikke klart å samle inn over 200.000 kroner til gjenreisningen av Trollpikken, sier Kjetil Bentsen, som er en av ildsjelene bak den mye omtalte fjellformasjonen i Egersund som ble spådd å bli det nye store turistmålet i regionen.

Da den karakteristiske steinen ble vandalisert for snart to uker siden, bestemte Bentsen seg for å ta grep. Gjennom DNB-tjenesten startskudd.no har han totalt håvet inn 225.000 kroner til gjenoppreisingen av Trollpikken, som skal skje i dag.

LES OGSÅ: Gjenreisningen av Trollpikken er i full sving

Siden føyer seg inn i en rekke digitale spleiselag-løsninger. Både spleis.no og bidra.no og er eksempler på norske tjenester som legger til rette for kronerulling på nett.

Ny snøkanon

Gjennom en slik innsamlingsmetode kunne for eksempel Storhaugmarka velforening forrige måned samle inn 18.400 kroner til ny snøkanon med tilhørende høytrykksvasker i løpet av få dager. Grøtbar-gründer Tamara Kuklina fikk i februar inn nesten 55.000 kroner til firmabil gjennom tjenesten bidra.no.

LES OGSÅ: Spår foodtruck-eksplosjon

Totalt har nordmenn samlet inn 10 millioner kroner siden spleis.no ble lansert i februar, ifølge Sparebank 1 som står bak tjenesten.

1,3 millioner kroner har rullet inn gjennom DNB-løsningen startskudd.no. Nettsiden ble lansert i april.

Timing viktig

– Såkalt folkefinansering kan være en god måte å fortgang på prosjekter, sier Tor Wallin Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøgskole i Bergen.

I stedet for å søke midler fra det offentlige, som ofte kan være tidkrevende, oppfordrer man i stedet privatpersoner til å gå sammen om å donere beløp.

– Ofte er nettopp timingen avgjørende for å få realisert prosjekter. Trollpikken har fått masse oppmerksomhet og kan bli en stor attraksjon. Å få den raskt opp å stå, gjør de lurt i.

Under snittet

Kun 79 av 1100 innsamlingsaksjoner på spleis.no er fra distriktet.

– Vi tror definitivt at tjenesten har et større potensial i Rogaland enn det vi har sett så langt, sier kommunikasjonsdirektør Thor Christian Haugland i SR-Bank, som er tilknyttet Sparebank 1-alliansen. De står bak folkefinansieringstjenesten spleis.no.

På landsbasis er totalt 10 millioner kroner blitt samlet inn gjennom Spleis siden lanseringen i februar. Bare 300.000 kroner kommer fra prosjekter i Rogaland, noe som er under landsgjennomsnittet.

– Hvorfor denne labre interessen?

– Først og fremst skyldes det svak markedsføring fra vår side. Det er ikke rogalendingene som er kjipe. Vi har troen på at tjenesten vil bli mer brukt etter hvert, sier Haugland.

Å bytte ut tradisjonell dugnad med digitale innsamlingsaksjoner, ønsker han imidlertid ikke.

– Dugnad handler ikke bare om å putte penger i et prosjekt, men om å engasjere seg i et fellesskap. Jeg tror vi trenger begge deler.

Mer fra Dagsavisen