Nyheter

Bring fikk pålegg etter avvik

Bring avfeide kritikken da RA konfronterte dem beskyldningene om sosial dumping og viste til tilsyn fra Arbeidstilsynet. I flere av tilsynene er det gitt pålegg på grunn av avvik.

Tidligere denne uken skrev RA om at Statens vegvesen har anmeldt Bring for sosial dumping. Anmeldelsen kom etter en kontroll på Krossmoen der en serbisk sjåfør som kjørte for Bring Trucking, Brings slovakiske datterselskap, ble stoppet.

– Denne sjåføren har en grunnlønn på 580 euro i måneden. Han får et tillegg for kost i Norge, men det er penger som ikke teller inn i sykepenger eller pensjon. Det er en måte å holde lønningene til sjåførene nede på, sier seniorinspektør i Statens vegvesen, Kenneth Holm Vestby og la til:

– Når sjåfører kjører midlertidig kabotasje i Norge, så skal de ha norsk minstelønn. Denne sjåføren, som så mange andre vi har møtt, har kjørt i årevis på norske veier og aldri sett noe til det på lønnsslippen, sa Kenneth Holm Vestby, senior inspektør i Statens vegvesen til RA på tirsdag.

RA konfronterte Bring med opplysningene.

– Våre sjåfører i Bring Trucking lønnes etter slovakiske betingelser og får norsk minstelønn når de kjører kabotasje. Dette viser også samtlige tilsyn fra Arbeidstilsynet, svarte pressesjef i Posten Norge-konsernet, John Eckhoff.

LES OGSÅ: Statens vegvesen anmelder Bring for sosial dumping

Avvik

RA sjekket med Arbeidstilsynet.

– Siden 2016 har vi hatt seks tilsyn med Bring. I flere av dem er det gitt reaksjoner på grunn av avvik. Alle sakene er avsluttet etter at Bring har fulgt påleggene våre, sier nasjonal koordinator for transportsatsingen, Morten Lien.

– I disse sakene var det vanskelig å finne ut hva sjåførene faktisk fikk i lønn. I ett tilfelle fikk sjåføren også bare betalt for kjøring. Transportoppdrag innebærer også blant annet lasting, lossing og administrativt arbeid, dette fikk han ikke betalt for, utdyper Lien.

– Vi betaler sjåførene det de skal ha. Vi er opptatt av at de skal ha trygghet og forutsigbarhet rundt lønn og arbeidsforhold, og det har de, sier pressesjef i Posten Norge-konsernet, John Eckhoff.

LES OGSÅ: Bring-sjåfør filmet testjuks – fikk riktig svar på forhånd

Har rettet opp

Når Arbeidstilsynet stenger saker baserer de seg på dokumentasjon fra arbeidsgiver. Eckhoff forklarer at det ikke alltid er lett for sjåførene å ha med denne dokumentasjonen, og det er derfor det kan oppstå avvik.

– Det stemmer at det har vært avvik, men det har vi rettet opp. Vi kan ikke lukke et tilsyn før det har blitt opprettet, sier Eckhoff og utdyper:

– Når bilene blir stoppet av Vegvesenet langs veien og kontrollen ikke kan avsluttes der og da, så oversendes saken til Arbeidstilsynet. Deretter De utarbeider eventuelt et varsel om pålegg som vi kan svare opp innen angitt tid.

Dersom det ikke gjøres, eller de ikke er fornøyd med svaret, så vil Arbeidstilsynet sende et pålegg og dermed er det et brudd på reglementet/loven.

Eckhoff legger til at det har blitt gjort endringer i rutinene etter samtaler med Arbeidstilsynet.

– Vi har hatt møter med Arbeidstilsynet og vi har gjort endringer etter det. Vi har blant annet synliggjort betalingen for kabotasje bedre på lønnsslippene.

LES OGSÅ: Polakker dømt for å ha smuglet alkohol som byggevarer

Prioriterer transport

Transportbransjen er blant de prioriterte områdene på aktivitetsplanen til Arbeidstilsynet.

– Vi har tilsyn med transportbransjen som en prioritert aktivitet fordi det er en bransje der det er en del å ta tak i. Ikke bare blant utenlandske sjåfører, men også i den norske delen, sier Lien.

Tilsyn som Arbeidstilsynet har gjort mellom 2015 og 2017 viser at 74 prosent av utenlandske sjåfører har lavere lønn enn allmenngjort minstelønn. Men utenlandske sjåfører bare faller under Arbeidstilsynets myndighet når de kjører kabotasje.

– Dersom sjåfører er på internasjonal transport, så har ikke vi noen myndighet, da forholder de seg til reglene i hjemlandet. Men så fort de kjører kabotasje, så har de nesten de samme rettighetene som norske sjåfører og det er vi som skal håndheve disse reglene, sier Lien.

Kabotasje er transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser. I EU/EØS-området kan en utenlandsk transportør utføre tre transportoppdrag i løpet av syv dager.

Tilsynene viser også at 12 prosent av norske sjåfører får betalt mindre enn allmenngjort minstelønn. Allmenngjort minstelønn i transportbransjen er 170 kroner i timen.

LES OGSÅ: – Dramatisk og uansvarlig

Tidkrevende arbeid

Foreløpig er det en tung jobb å avdekke utenlandske sjåfører med dårlige lønns- eller arbeidsforhold på kabotasjeoppdrag i Norge.

– Arbeidet med å avdekke disse tilfellene er veldig tidkrevende. Per i dag er vi avhengig av stikkprøver, og det kjører mange lastebiler gjennom en kontroll før vi kan dokumentere et tilfelle der det er brudd på kabotasjelønnen, sier Lien.

Men innen kort tid kan de få en hjelpende hånd. Tirsdag 5. februar la Regjeringen fram en arbeidslivspakke som blant annet inneholder forslag om bedre kommunikasjon mellom etatene.

– Vegdirektoratet utreder for tiden et forslag om hva Statens vegvesen kan dele med oss. Hvis de kan gi informasjonen videre vil vi få et helt annet grunnlag å jobbe ut fra, sier Lien.

Det er forespeilet at arbeidslivspakken skal komme på plass i løpet av våren.

LES OGSÅ: – Rushtidsavgiften kan fjernes, men da må det forhandles

Mer fra Dagsavisen