– Rushtidsavgiften kan fjernes, men da må det forhandles

Stanley Wirak vil trekke Sandnes ut av byvekstavtalen for å slippe rushtidsavgift. – Man kan ikke springe fra forpliktelser man selv har påtatt seg, svare samferdselsministeren.

Mandag sendte ordfører Stanley Wirak (Ap) sjokkbølger gjennom bystyremøtet i Sandnes da han åpnet med å fortelle at han vil trekke Sandnes fra byvekstavtalen, så lenge han får lov av departementet. Det kan bli vanskelig ifølge samferdselsministeren. 

– Vi har naturligvis respekt for lokalpolitikerne i alle de fem kommunene. De har lov til å gjøre egne vurderinger. Samtidig er vi alle bundet av de vedtakene vi allerede har gjort. Dagens bompengepakke er politisk vedtatt i Sandnes og det er den som legger grunnlaget for dagens byvekstpakke, sier Jon Georg Dale (Frp) til RA.

LES OGSÅ: De andre ordførerne reagerer på Sandnes-exiten 

I 2017 ble det forhandlet fram en byvekstavtale mellom Rogaland fylkeskommune, Sandnes, Stavanger, Sola og Randaberg. 29. mai 2017 vedtok bystyret i Sandnes å slutte seg til avtalen som lå på bordet den gangen.

– Man kan ikke springe fra forpliktelser som en selv har påtatt seg. Og det er den situasjonen vi er i nå, det gjør at en kan få til endringer i avtalen, dersom man kommer til lokal enighet gjennom forhandlinger.

LES OGSÅ: – Dramatisk og uansvarlig

Kan fjerne rushtidsavgiften

Dale forklarer at det er muligheter for å bli kvitt tornen som Wirak sliter med i den eksisterende byvekstavtalen, rushtidsavgiften. Men at eneste alternativ for å få til det er å forhandle.

– Vil Wirak ha bort rushtidsavgiften, så må det gjøres gjennom reforhandlinger mellom de fem kommunene. Det er handlingsrom til å endre pakken slik man synes det er best, så lenge alle er enige, sier Dale og legger til:

– Jeg har sagt at jeg er villig til å gå til Stortinget med et nytt forslag, dersom det er lokal enighet om en avtale. Det er der Sandnes sitt handlingsrom for forandringer ligger.

LES OGSÅ: Snart må du betale rushtidsavgift igjen

Kan gå glipp av tre milliarder

Flere parter, blant annet NHO, har vært ute og luftet sin frykt for at et sammenbrudd i forhandlingene kan gjøre at man går glipp av den beste avtalen man kan få. Det skiller tre milliarder kroner på støtten byvekstpakken får fra staten ved uenighet og enighet.

– Dagens avtale gjelder fram til en annen avtale er på plass. I dagens avtale ligger det syv milliarder fra staten, i en framtidig avtale har vi sagt at vi kan strekke oss opp til ti, men da må man få til en lokal enighet mellom de partene som er med i dag. Hvis man får til det, så kan vi gå til Stortinget med en endret proposisjon, sier Dale.