MF "Stavanger" gikk fra kai klokken 02.00 natt til tirsdag. Da kapteinen hadde ført ferja ut fra Tau, ble autopiloten koblet på. På grunn av vind ble kursen endret med én grad i forhold til normalen for å veie opp for vinden. Ferja har ingen folk om bord. På brua sitter kapteinen og overstyrmannen i sine stoler, og det er kapteinen som fører båten.
Et sted mellom Tau og Horje sovner både kapteinen og styrmannen. Ferja går med litt redusert hastighet siden det er natt. 25 minutter etter at de la ut fra kai våkner kapteinen. Da er "Stavanger" bare hundre meter fra Lindøy. Ferja er nå mange hundre meter ute av kurs.
Vekker styrmannen
Kapteinen vekker styrmannen og sier at de er i ferd med å gå på land. De gir full kraft bakover, men de er for nær land. Så smeller det, og " Stavanger" har grunnstøtt.
Kapteinen kaller på maskinsjefen som kommer opp på brua. Han får beskjed om å sjekke for lekkasjer. På vei ned treffer maskinsjefen matrosen, og de går sammen ned i det ene maskinrommet. Maskinsjefen stopper en påfylling av smøreolje og løper opp på dekk.
Ligger livløs
Midt på dekket segner maskinsjefen om og går ned på kne. Matrosen løper bort til ham for å hjelpe. Maskinsjefen puster, men det oppnås ikke kontakt. Etter en liten stund slutter han å puste. Matrosen kaller på brua og ber dem tilkalle legehjelp. Styrmannen kommer ned og sammen med matrosen starter de hjerte- og lungeredning på dekket. En liten periode puster maskinsjefen, men han blir igjen livløs. I til sammen en halv time driver de to med hjertekompresjoner og munn til munn.
Etter en halv time kommer et Sea King-helikpoter og firer ned en lege og en redningsmann. Tre minutter senere kommer ambulansebåten "Ryger aa" . Legen tar i bruk hjertestarter, og maskinsjefen fraktes med ambulansebåt til Stavanger og videre med ambulanse til Stavanger Universitetssjukehus der han senere ble erklært død. Maskinsjefen døde altså ikke på grunn av selve grunnstøtingen.