Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, har tidligere denne uken orientert ansatte i redaksjonen om at det kommer nye stillingskutt denne våren. Foto: Marius Vervik

Aftenbladet skal kutte flere stillinger i redaksjonen

Stavanger Aftenblad har tidligere denne uken varslet ansatte i redaksjonen om nye stillingskutt.

Det bekrefter Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, overfor RA.

– Vi fortsetter med det vi startet opp med i fjor, og også denne våren blir det en kuttrunde med omstilling og nedbemanning i redaksjonen, sier Helle til RA.

Også i forbindelse med denne kuttrunden ser Helle for seg at det blir frivillige løsninger.

LES OGSÅ: Schibsted kutter i salgsavdelingene

– Totalt ønsker vi å fjerne mellom åtte og ti stillinger i redaksjonen og alle grupper i denne vil bli berørt, sier Helle.

Ifølge Helle er årsaken til kuttene at en må få driften av Aftenbladet over på en digital forretningsmodell, basert på digitale inntekter.

– Papiravismodellen fungerer ikke lenger. Særlig svikter annonseinntektene i papiravisen dramatisk, sier Helle.

Tidligere denne uken

Helle sier til RA at bemanningsreduksjonen ble kommunisert til de ansatte i redaksjonen tidligere denne uken.

Erlend Skarsaune, leder av redaksjonsklubben i Stavanger Aftenblad, sier at det kommer til å bli en tøff runde for å komme i mål med dette.

LES OGSÅ: Fortsetter nedbemanningen: Nye Aftenblad-kutt

– Det er ikke overraskende, dessverre. Vi har visst at det ville komme, sier Skarsaune til RA.

Ifølge Skarsaune er det omkring ytterligere ti personer som skal slutte dette året som en følge av tidligere AFP-avtaler.

– Folk står på

– Så totalt vil det forsvinne omkring 20 personer, noe som gjør at antall ansatte i redaksjonen nærmer seg 60 personer.

Skarsaune sier at stemningen i redaksjonen er preget av noe håpløshet.

LES OGSÅ: Varsler nye kutt i Aftenbladet

– Samtidig står folk på for fullt og er gode til å takle ulike situasjoner. Men det er mange som lurer på om det er her de skal være eller om de skal finne på noe annet. Samtidig så er jo også arbeidsmarkedet ikke det beste, sier Skarsaune.

Onsdag ble også ansatte i markeds- og salgsavdelingene i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen orientert om en nedbemanning.

Schibsted vedtok før jul å slå sammen markeds- og salgsavdelingene i de fire abonnementsavisene, som til sammen omsetter for rundt 1,4 milliarder kroner i annonsemarkedet.

Nedbemanningen blir trolig omfattende og kan omfatte mellom 40 og 50 stillinger, skriver bransjeavisen Kampanje.