Stavanger
Trafikkflyt med netthjelp
I framtiden kan det bli mye bedre flyt i påsketrafikken.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Framtidens biler vil nemlig være på nett med hverandre og omgivelsene. Det gir bedre trafikksikkerhet.
Norske forskere er med på å utvikle utstyret som skal brukes til dette, skriver Forskning.no.
Les også: Fin flyt i påskeutfarten
Med bilene på nett, kan for eksempel informasjon om at noen foran i køen bråbremser bre seg bakover slik at du får en melding og kan reagere.
Alternativt kan automatiske sikkerhetstiltak i bilen slå inn.
Du kan også få informasjon om alternative rutiner ved tett trafikk ut av byen slik som under påskeutfarten.
Les også: 30, 40 eller 50 km/t?
- Systemet kan fungere på samme måte som en smarttelefon der du laster ned ulike apper. Du kan for eksempel laste ned dynamiske kart med mer detaljert og dagsaktuell informasjon om blant annet veiarbeid enn det du får med tradisjonelle GPS-systemer i dag, sier forskningssjef i Q-Free, Anders Hagen, til Forskning.no.
- Du kan også laste ned underholdning til ungene i baksetet, legger han til.
Målet til forskerne er sømløse nettverk, det vil si at bilen kobler seg på ulike trådløse nett uten at vi som brukere merker det.
Les også: Ta hensyn på veien
Det krever at bilene er utstyrt med sendere og mottakere som støtter ulike kommunikasjonsmedier for bil-til-bil- og bil-til-veikant-kommunikasjon som kalles CALM i Europa og WAVE i USA.
Q-Frees mål er å lage best mulig kommunikasjonsutstyr for dette formålet.
- Det er gjort et stort internasjonalt standardiseringsarbeid som vi har hatt en sentral rolle i, sier Hagen.
- Vi har vært opptatt av kommunikasjonsbiten. Bilprodusentene er også med. Denne typen kommunikasjonsutstyr kan bli standard i nye biler, forteller Hagen.
Les også: Her er «nye E18»
Forskerne har allerede vært ute med testbiler for å måle hvordan sendere og mottakere oppfører seg under ulike forhold.
De har foretatt målinger på flystripa på Værnes med møtende biler med høy fart.
I tillegg har de gjort målinger langs veier i Trondheimsområdet fra Orkanger/Melhus til Værnes, ved flyplassen Barajas i Madrid og ved forsvarets skytefelt på Hjerkinn.
De har sett på refleksjon av radiosignaler under disse forholdene. Signalene forvrenges nemlig ved høy hastighet, og signalet kan fases ut i perioder på grunn av refleksjoner.
Her kan du lese mer om trafikkflyt og nettbruk